Franklin
si Jefferson
Benjamin Franklin a fost un caz tipic de secularist american. A dus credinta
'intuitivă', personalizată, de tip Quaker-Rousseau până la ultimele ei
consecinte. A renuntat complet la notiunile de crestinism istoric si de păcat,
încercând să atingă perfectiunea umană în această viată, prin propriile
sale eforturi si fără nici o referire la Hristos. A întocmit o listă
personală cu ceea ce el numea 'cele douăsprezece virtuti' încercând să trăiască
în conformitate cu ea. Pentru aceasta si-a dedicat câte o săptămână fiecărei
virtuti încercând să cucerească perfectiunea prin regula 'fericirii' sale săptămânale.[1]
Hristos
avea să fie ridiculizat de către Franklin si Jefferson (si de către altii ca
Benjamin Rush), devenind un om 'bun si întelept', 'învătătorul moral'
absolut. Cât despre Dumnezeu, El s-ar putea să fie forta motrice principală
din univers, dar cu sigurantă că nu avea nici o legătură intimă, personală
cu muritorii. Se poate spune că Deismul american nu a reprezentat decât o
miscare umanistă de tip Romantic-Iluminist condimentată cu doze nostalgice de
Protestantism calvin si de tip Quaker.
Întruparea
lui Hristos nu a fost necesară după Deistii americani. Istoricul Page Smith
scrie despre teologia lui Franklin:
"Nici
o referire la Hristos-Fiul sau la Sfântul Duh. Idea de bază a teologiei lui
Franklin este că fiecare îsi poate inventa religia spre folosul
personal."[2]
Această
răstălmăcire a religiei spre folosul personal a fost ceea ce Protestantii, începând
cu Luther, au făcut într-una, deghizându-si părerile intuitive ca fiind
'biblice'.
Jefferson
în particular a fost un devotat adept al Iluminismului francez.
A crezut fanatic în ratiune, stiintă si progres ca fundamente sociale
alternative la credinta crestină istorică. Prin influenta lui Jefferson si a
altor proeminenti ctitori americani avea să se nască ceea ce Page Smith a
numit 'constiinta seculară democratică'. Încurajată de Jefferson, ea a
devenit curând forta politică predominantă în viata americană, asa cum
devenise deja în tările post-crestine europene. Religia, cel putin cea de tip
ierarhic, sacramental, liturgic si traditional, a fost împinsă la periferie.[3]
Ultimul
lucru pe care mult prea îndepărtatul 'Dumnezeu' al Umanistilor americani l-ar
putea oferi ar fi un tip de personalitate sau o doctrină care să înlocuiască
ideile moderne legate de 'progres' sau spiritul rationalist, materialist si
individualist al epocii. 'Hristosul' sau 'Dumnezeul' care 'sălăsuia' în inima
fiecărui individ putea fi croit pe gustul fiecăruia. Pentru a cuceri vastul
teritoriu american ce se deschidea spre Apus era nevoie doar de o armonie
optimistă, politică si religioasă. Cum erau mii de denominatii adverse,
această unitate a putut fi atinsă doar prin relativizarea tuturor ca fiind 'la
fel de valabile' si prin transformarea religiei într-o 'chestiune pur personală'.
În Lumea Nouă ultimul lucru pe care oamenii doreau să-l audă erau
pretentiile unui adevăr spiritual religios, mai ales dintr-acela care ar impune
limite cresterii economice, care ar contesta experimentul american sau care ar
exclude vreo activitate economică productivă. Crestinismul a fost redus la o
simplă vorbărie în favoarea gândirii pozitive. Oamenilor li s-a cerut să-si
'împace inimile cu Dumnezeu'. Dar niciodată să ia aminte la întelepciunea Părintilor
Bisericii.
Desigur,
nu a fost o coincidentă faptul că experimentul
american să fie descris ca 'vis': 'visul american!'. Realitatea (si cu atât
mai putin istoria antică) nu avea ce căuta acolo. Tot ceea ce era nou era
considerat bun si progresiv; termenul de 'demodat' a devenit o expresie
peiorativă.[4]
Astfel
avea să ia nastere acel amestec ciudat de evlavie moralizatoare, individualism,
pluralism, materialism sălbatic si spirit romantic utopico-milenarist atât de
Protestant si totodată atât de american. Samuel Adams, într-o scrisoare către
Jefferson, a descris cu exactitate această formă de
pseudo-crestinism:
"Principiile republicane democratice sunt
deja mai bine întelese decât înainte…Prin necontenitele eforturi ale
oamenilor de stiintă si virtute…spiritul destructiv si răvăsitor al războiului
va înceta…iar acele categorii sociale care au fost victimele epocii…se vor
bucura de pace desăvârsită si sigurantă în vecii vecilor."[5]
Spiritul
radiant utopic al lui Samuel Adams avea să-si afle ecou atât în Marx cât si
în Hitler. Omul a putut fi stăpânul
propriului său destin, câtă vreme s-a eliberat de 'vechi prejudecăti', găsind
solutii 'corecte' istorice, politice, rasiale, eugenice, economice, stiintifice
sau tehnice pentru neajunsurile sale.
Stiinta si gândirea politică aveau să deschidă portile spre o 'nouă
societate', un 'om nou' si spre o nouă eră milenară de 'pace desăvârsită
si sigurantă în vecii vecilor'. Cuvintele 'schimbare' si 'nou' au început, în
America, să capete aureola unor articole sacre de credintă, la fel cum cândva
sfintenia fusese idealul vietii monastice.
Dacă
trecutul demodat avea vreun rost pentru Samuel Adams, Thomas Jefferson si cei de
teapa lor, acesta era unitatea de măsură la care 'Noul Canaan' îsi putea
raporta viitoarele succese. Ratiunea, credeau ctitorii Americii, putea făuri o
lume mai bună. Într-o astfel de lume nouă, idei precum păcatul, căinta,
harul, succesiunea apostolică sau neschimbatele liturghii sacramentale
'demodate' erau oprelisti în calea unui viitor strălucit, nou, liber. Asa cum
scrie Profesorul Steve Bruce,
"Credintele
religioase nu au fost abandonate dintr-o dată, atunci când s-a descoperit că
sunt gresite. Ele pur si simplu au devenit tot mai putin importante…Consecinta
răspândirii rationalizării [Protestanto-Iluministe] dinspre sfera economică
[către cea religioasă] poate fi rezumată ca o înlocuire a intereselor etice
de către cele tehnice, a constrângerilor morale de către problemele practice:
un sistem social modern…din ce în ce mai mult functionând fără virtuti
[istoric religioase]."[6]
Religia
a ajuns să fie considerată o utilă componentă politico-psihologică (între
atâtea altele) necesară în procesul construirii unui stat secular prosper.
Adeptii noii religii civile americane a progresului sustineau că adevărata
cheie a succesului nu se află într-o religie demodată, ci în viitorul
stiintei seculare si în virtutea civică pluralist-democrată. Singurul rost al
religiei a fost considerat acela de a servi drept 'unealtă folositoare' pentru
a furniza pace interioară si ordine socială, în timp ce oamenii se îndreptau
spre o utopie de ei făurită. Căutarea omului tintea împlinirea de sine, nu
supunerea în fata lui Dumnezeu si cu atât mai putin în fata lui Hristos, care
Si-a învătat ucenicii să 'îsi ia crucea si să-L urmeze', care a dat discipolilor Săi si
urmasilor lor din Biserică o autoritate preotească specială.
Promovând
autonomia fată de slujirea sacramentală, Sfânta Traditie si în cele din urmă
fată de Dumnezeu, Protestantismul a avansat idea că 'acum si aici' este mult
mai important decât 'după aceea'. Această idee avea să fie răspândită de
către Deistii americani care i-au imitat pe gânditorii Iluministi. În timp ce
s-a păstrat în imaginatia religioasă populară ca o entitate transcendentă,
gelosul Dumnezeu al lui Avraam a început să-Si piardă din importantă în
sfera de interese a americanilor.
[1]
Page Smith, Formarea Americii,
pp. 315-317.
[2]
Idem. O istorie populară a
Americii, vol. 3, p. 317.
[3]
Jefferson a fost reprezentantul paradigmei secularismului american
care a culminat în secolele XIX si XX. Nu I-a familiarizat pe copiii săi
cu Biblia, pe care o considera
'demoralizantă' (cu toate istoriile ei sordide despre păcat, căintă,
suferintă, depravare si realism) ci le-a predat în schimb, selectiv,
'fapte folositoare' din istoria greacă, romană, europeană si americană.
Copiii, spunea Jefferson, ar trebui învătati elemente fundamentale de
morală pentru a putea atinge fericirea. 'Morală' despre care vorbea
Jefferson nu se referea la Moise, Iisus din Nazaret sau Sfânta Traditie
crestină, transmisă de la o generatie la alta, ci virtutea civică seculară
a noii ordini mondiale exprimate de Samuel Adams,
în care "oameni de stiintă si virtute" vor crea o
"pace desăvârsită" prin propriile lor eforturi politice
iluminate.
"Pacea desăvârsită" si
"fericirea" - avea să devină evident - au putut fi mult mai usor
obtinute în cadrul unui super-stat modern binevoitor, decât în contextul
Bisericii istorice înapoiate care credea că durerea se trage din păcat,
iar pacea se obtine numai prin sfintenie si sacrificiu, în timp ce
'solutiile' politice găsite pentru problemele morale sunt ineficiente si
adesea coercitive.
Nicăieri în idealul virtutii civice
secularizate americane enuntat de Jefferson
nu se află nici o referire la faptul că adevărata fericire (de exemplu
pacea care depăseste orice întelegere
omenească) poate fi atinsă doar printr-o relatie restaurată cu Dumnezeu
prin Hristos, printr-o viată trăită ca o slujire sacramentală si prin întelegerea
că omenirea nu poate deveni perfectă,
ci mai degrabă mai înteleaptă, si aceasta numai prin virtutea exemplului
personal.
[4]
Cu ocazia investirii sale ca Presednte în 1993, Bill Clinton a
rezumat expresiv asteptările utopico-milenariste ale americanilor: "Nu există nimic rău în ceea ce priveste America pe care binele
ce tine de ea să nu-l poată vindeca."
[5]
Citat de Page Smith în Formarea
Americii, vol. 3, p. 323.
[6]
Steve Bruce, Casa destrămată,
pp. 19-20.