|
Dialog Mihai Oara - SC August 22 - Septembrie 30, 2000 |
||
SC | MO | ||
|
Ce
as vrea sa spun? Dispensationalismul nu este Darbysm ci este Biblism. Este biblism istoric, apropiat de felul conceput se parintii
apostolici în înterpretarea istoriei biblice.
Ortodoxia nu are de ce sa polemizeze cu teologii
dispensationalisti: si Biserica Orthodoxa considera Biserica drept o
entitate cu totul noua si
speciala. Isaia o numeste
"rodul muncii sufletului Lui" iar Sf. Pavel "trupul Lui,
plinatatea Celui ce plineste totul în toti".
De ce s-o confundam cu Israel? Israel îsi are locul lui si
binecuvantarile Lui, Biserica îsi are locul ei si binecuvantarile ei. Cum
vedea TP aceste probleme? Teologia lui TP era simpla dar profunda.
El considera ca Biblia înteleasa prin lumina Duhului Sfânt este
absolut necesara si deplin suficienta sa reveleze felul de a lucra al lui
Dumnezeu cu oamenii. Cuvântul
scris, inspirat al lui Dumnezeu reveleaza Cuvântul viu, întrupat al lui
Dumnezeu. Tema
centrala a Bibliei este Christos si lucrarea Lui.
în centrul planului de mântuire al lui Dumnezeu a fost din
totdeauna Christos si Jertfa Lui: în ochii lui Dumnezeu Christos si
Jertfa Lui sunt de nedespartit si Christos si Biserica sunt de
nedespartit. Mântuirea, atât
în VT cat si în NT a fost numai prin Christos.
Sfintii din VT au crezut în Mesia care va veni, cei din NT în
Mesia care a venit si a murit pe cruce pentru
pacatosi. Rânduielile
levitice au fost umbre care aratau spre Mesia care avea sa vina.
Dupa TP atitudinea fata de Christos este cheia întelegerii
istoriei Biblice. Sub aspect
escatologic, TP conform cu Ioan 14 si 1 Tes. 4 si 5 credea si ii era scumpa
ideea ca Mirele va veni sa ia Mireasa în Casa Tatalui.
El vedea doua etape ale celei de a 2-a veniri: -
pentru ai Sai (Rapirea) -
Cu ai Sai (Imparatia). Cum
vad eu lucrurile… Când
eram în tara, am scris urmatoarele versuri O
usa-n cer, Isuse, s-a deschis (Apoc
4:1) Refren: Intr-o
clipita trupul ni-i schimba Vom
fi cu Tine pentru vesnicii Asa
vom fi! Dar azi calatorim Gândul
la caracterul, chemarea si nadejdea cereasca a Bisericii îmi umple inima
de bucurie. Bucheismul
pretins teologic care încearca sa raceasca bucuria aseptarii
Mnatuitorului nu este nici Ortodox nici Evanghelic. |
|
|
|
|
Va multumesc pentru expunerea pe care ati facut-o. Sper sa public în curând un articol cu privire la Dispensationalism si Premilenialism. |
|
|
Articolul
Dvs., „Doua conceptii despre mântuire”, care subliniaza contrastul
dintre conceptul occidental si cel rasaritean despre mântuire ar fi
necesitat o fundamentare biblica si teologica.
Mi se pare necomun ca nu gasiti nici o apropiere între conceptul
Ortodox si cel Catolic despre mântuire, si ca nu retineti nici un element
pozitiv în conceptul anselmian al substitutiei între Christos si
pacatos. Ontogenic vorbind, unirea cu Christos are doua laturi:
mai întâi, Christos
s-a coborât din cer la noi, luând chip ca al nostru, dar fara pacat: întruparea
este un act de suprema condescendenta a lui Dumnezeu.
Dar, de ce a venit Isus în lume?
O spune Matei 1:21: "Pentru
a mântui pe poporul Sau de pacatele sale".
Tot în Matei se spune ca El da
poporului Sau mântuirea "care consta în iertarea
pacatelor". A dilua
realitatea ca omul e pacatos si ca are nevoie absoluta de Christos, Mântuitorul
pacatosilor, mi se pare neortodox. Când
Sf. Apostol Petru spune despre El ca "a purtat pacatele noastre în
trupul Sau pe lemn" nu este vorba aici de o substitutie?
A doua latura a unirii cu Christos este latura spirituala, morala
si. simbolic vorbind, cea maritala: cei
îndreptatiti prin Christos sunt asezati în drepturile lui Christos,
primesc Duhul Fiului Sau, sunt uniti în moartea si învierea Lui si fac
parte sub aspect colectiv din Mireasa Lui, plinatate a Celui ce primeste
totul în toti. Ce har maret! Un pacatos pierdut, ridicat
prin dragostea infinita a lui Dumnezeu pana la unirea cu Christos!
Când
vorbim de mântuire, mi se pare extrem de important sa descifreze cineva
Graiul Crucii. As schita câteva
din pretioasele învataminte pe care le învatam privindu-L pe Mântuitorul,
crucificat. 1.
Marea gravitate a pacatului: pentru
mântuirea pacatosilor Isus Si-a dat viata. 2.
Absoluta sfintenie a lui Dumnezeu:
El nu lasa nepedepsit pacatul. 3.
Infinita dragoste a lui Dumnezeu care a dat Ce-a avut mai scump
pentru noi. Crucea este expresia întelepciunii lui Dumnezeu în mântuire
si cea mai înalta expresie a dragostei care se daruie pe Sine Însusi. 4.
Pe verticala, crucea spune despre o legatura permanenta dintre
inima lui Dumnezeu si inima omului mântuit.
Pe orizontala. as vedea bratele întinse ale Mântuitorului gata sa
primeasca la El pe pacatosi. Ce
as vrea sa sugerez? Marea
taina a Crucii lui Christos nu este nici monopolul
Estului nici al Vestului. Bratele
Lui cuprind oameni de pe toate meridianele: toti
pacatosi, toti uniti într-Unul, în Christos.
Iubite frate, ma straduiesc sa învat un mare adevar telogic
proclamat de cruce: Isus
uneste, oamenii dezbina. |
|
|
|
|
Ca
de obicei, am citit cu interes comentariile dvs., si as dori sa fac si eu
la rândul meu câteva remarci. Mi
se pare necomun ca nu gasiti nici o apropiere intre conceptul ortodox si
cel catolic despre mântuire... Sunt
sigur ca o astfel de apropiere poate fi facuta, cum de altfel se poate
face o apropiere fata de orice confesiune crestina. Partea frumoasa este
ca toti credem ca mântuirea se primeste prin har, prin credinta si ca
este posibila numai în urma lucrarii lui Hristos. Totusi, scopul
articolului a fost sa faca distinctii, nu asemanari. ...
si ca nu retineti niciun element positiv in conceptul anselmian al
substitutiei intre Christos si pacatos. Motivul
principal pentru care Ortodoxia nu apreciaza conceptul substitutiei este
ca prezinta lucrarea lui Hristos exclusiv ca fiind îndreptata catre
Dumnezeu, pentru satisfacerea mâniei Lui. Teologii ortodocsi vad lucrarea
lui Hristos ca fiind îndreptata si catre om, catre schimbarea naturii
lui. În teoria substitutiei, mântuirea apare ca ceva exterior omului,
care trebuie doar sa o accepte. Diferenta
apare foarte clar în întelegerea termenului grecesc "dikaios",
pe care protestantii si evanghelicii îl traduc cu "a socoti
drept", iar ortodocsii îl traduc cu "a face drept". Cu
alte cuvinte, evanghelicii considera ca în urma substitutiei Dumnezeu ne socoteste
a fi drepti, iar ortodocsii considera ca prin lucrarea lui Hristos si în
urma unirii cu EL suntem facuti drepti. Ontogenic
vorbind, unirea cu Christos are doua laturi:
mai întai, Christos S-a coborât din cer la noi, luând chip ca al
nostru, dar fara pacat. Întruparea este un act de suprema condescendenta
a lui Dumnezeu. Dar, de ce a venit Isus in lume?
O spune Matei 1:21: "Pentru
a mântui pe poporul Sau de pacatele sale". Ortodocsii
înteleg prin aceasta ca Hristos ne mântuieste de starea de pacat, si nu
de o simpla lista a greselilor noastre trecute. Tot
in Matei se spune ca El da poporului Sau mântuirea "care consta in
iertarea pacatelor". Nu
am reusit sa gasesc acest text. Am gasit doar ceva asemanator în Luca
1:77, "Sa dai poporului Tau cunostinta mântuirii întru iertarea
pacatelor lor", unde în schimb nu apare de loc idea substitutiei. Ortodocsii
accepta conceptul de substitutie, dar nu ca un transfer de vinovatie, ci
într-un alt sens. Este vorba de substitutia prin care Hristos ia o natura
umana pentru ca noi sa luam o natura divina. Este o substitutie a
dragostei, asemanatoare cu a celui care spala ranele unui bolnav, în loc
ca bolnavul sa si le spele singur. A
dilua realitatea ca omul e pacatos si ca are nevoie absoluta de Christos,
Mântuitorul pacatosilor, mi se pare neortodox. Daca
am dat de înteles undeva în articol ca omul nu ar avea nevoie de
Hristos, sunt profund dezamagit. Nu am dorit sa diluez nevoia de mântuire,
ci sa o întaresc. Eu cred, asemenea Bisericii Ortodoxe, ca toti suntem
pacatosi si singura salvare este în Iisus Hristos, Mântuitorul
pacatosilor. Când
Sf. Apostol Petru spune despre El ca "a purtat pacatele noastre în
trupul Sau pe lemn" nu este vorba aici de o substitutie? Noi
întelegem prin aceasta ca desi El Însusi nu a avut pacat, Hristos a
suferit din cauza pacatului. Fara ca sa fi pacatuit, El a îndurat toate
consecintele pacatului. A
doua latura a unirii cu Christos este latura spirituala, morala si
simbolic vorbind, cea maritala: cei
îndreptatiti prin Christos sunt asezati în drepturile lui Christos,
primesc Duhul Fiului Sau, sunt uniti în moartea si învierea Lui si fac
parte sub aspect colectiv din Mireasa Lui, plinatate a Celui ce primeste
totul in toti. Ce har maret! Un
pacatos pierdut, ridicat prin
dragostea infinita a lui Dumnezeu pana la unirea cu Christos! Cred
ca orice ortodox ar fi de acord cu dvs. Ati descris foarte frumos ceea ce
Ortodoxia vede ca unire mistica dintre credinciosi si Hristos. Când
vorbim de mântuire, mi se pare extrem de important sa descifreze cineva
Graiul Crucii. Cred
ca de fapt crucea este atât de bogata în semnificatii încât niciodata
nu vom reusi sa le epuizam. Am
ascultat recent o caseta cu o expunere facuta de Parintele Hapko, profesor
de teologie dogmatica la Seminarul Vladimir, în New York. El afirma ca în
cruce avem cea mai perfecta cunoastere a naturii lui Dumnezeu, atât cât
ne este îngaduita noua, oamenilor. Fr. Hapko mai spunea.. „Ce învatam
de la cruce? ... Totul!” La
cruce întelegem ceea ce nu putem afla din natura sau din carti, anume ca
Dumnezeu este dragoste care se exprima prin jertfa, o dragoste infinita
fata de creatiunea Lui. Ce
as vrea sa sugerez? Marea
taina a Crucii lui Christos nu este nici monopolul
Estului nici al Vestului. Bratele
Lui cuprind oameni de pe toate meridianele: toti
pacatosi, toti uniti într-Unul, în Christos.
Iubite frate, ma straduiesc sa învat un mare adevar telogic
proclamat de cruce: Isus
uneste, oamenii dezbina. Fiind
de acord cu dvs., trebuie totusi sa remarc faptul ca anumite distinctii
sunt importante. Faptul ca nimeni nu poate monopoliza crucea nu înseamna
ca unii pot avea o conceptie mai aproape de adevar. Este important sa
urmarim ce este drept si adevarat, dar în acelasi timp sa ne iubim si sa
ne acceptam unii pe altii. |
|
|
Citind
ultima scrisoare catre Pastorul Daniel Branzei cu privire la importanta
tema a mântuirii, as dori, daca îmi este permis, sa fac, pe scurt câteva
remarci: 1.
Ce este mântuirea? Am
auzit multe definitii despre mântuire.
Dintre toate, cea care mi sa parut ca raspunde cel mai profund
conceptului biblic este aceasta: Mântuirea
este raspunsul lui Dumnezeu la conditia de pacatos pierdut a omului.
Când la Romani 3 Sf. Apostol Pavel spune "Nu este nici un om
care sa faca binele, nici unul care sa caute cu tot dinadinsul pe
Dumnezeu, nici unul macar. Toti s-au abatut si au ajuns niste
netrebnici"... eu prin aceasta înteleg universalitatea pacatului.
Ideea universalitatii pacatului include si pe cei nascuti în
popoare ca cel din spatiul carpato-dunarean a carui geneza a început cu
primul secol al erei crestine. 2.
Ca o consecinta a caracterului universal al pacatului, este nevoie
universala de mântuire si ca atare orice om are nevoie de întoarcere la
Dumnezeu. Aici, fac o
paranteza: Dvs. atribuiti
termenului „convertire" sensul trecerii de la o religie la alta
religie. Biblia ia în consideratie o singura convertire: de la întunerec
la lumina, de la pacat la Dumnezeu, din moarte la viata.
Mântuitorul a spus: "Daca
nu va veti întoarce la Dumnezeu si nu va veti face ca niste copilasi cu
nici un chip nu veti mosteni împaratia cerurilor".
Profetul Ieremia zice la rândul lui, adresandu-se lui Dumnezeu:
"Întorce-ma Tu si voi fi întors: as parafraza:
"Converteste-ma Tu si voi fi convertit.
în lumina acestui sens al termenului "convertit"
semnificând nu trecerea la sisteme religioase ci la o relatie directa,
personala cu Dumnezeu prin Domnul si Mântuitorul nostru Isus Christos, as
dori sa revedeti afirmatia Dvs. ca nu toti oamenii au nevoie sa se întoarca
la Dumnezeu. Nici
un om nu este exclus de la conditia universalitatii pacatului, ca atare
orice om trebuie sa se întoarca la Dumnezeu.
Nu avem dreptul sa gasim exceptii de la aceasta conditie. Mai am de adus în discutie si alte puncte în pasionanta tema a "mântuirii". Soteriologia este un capitol deosebit de important al dogmaticii crestine.
|
|
|
|
|
Ati scris.. Dvs.
atribuiti termenului "convertire" sensul trecerii de la o
religie la alta religie. Biblia
ia în consideratie o singura convertire: de la întunerec la lumina, de
la pacat la Dumnezeu, din moarte la viata. Am
avut dificultati cu privire la termenul de convertire si în dialogul cu
Daniel Branzai. În cele din urma, este vorba de o chestiune legata de
semantica si de definitii. Eu am preferat sa folosesc sensul exterior al
convertirii, de trecere (reala) de la o credinta la alta, pentru ca sensul
interior este mai greu de definit. Pentru sensul interior, care descrie
exact ce se petrece în om, prefer expresia "întoarcere la
Dumnezeu". În
dictionarul Merriam-Webster am gasit definitia "fundamental
alteration în one's system of beliefs" - "o alterare
fundamentala a sistemului de credinte". Dar un om poate sa-si
altereze sistemul de credinte, fara a se întoarce cu adevarat la
Dumnezeu. Diferenta
vine si din aceea ca în timp ce o "convertire" are un aspect
unic în timp, "întoarcerea la Dumnezeu" se poate repeta.
Desigur, aceasta este conceptia ortodoxa. Uneori "convertirea"
si "întoarcerea la Dumnezeu" pot coincide, în sensul ca un om
accepta adevarurile credintei (se converteste) si urmeaza aceasta
acceptare mintala cu o schimbare a directiei vietii (se întoarce la
Dumnezeu). Dar omul se poate întoarce la Dumnezeu ori de câte ori
constata ca s-a îndepartat de El. Aceasta se potriveste cu conceptia
ortodoxa, care vede mântuirea în viata omului nu ca un act unic, ci ca
un proces. Înarmat
cu aceste definitii, pot spune ca unul care toata viata a crescut în
biserica si a acceptat învataturile Scripturii, dar a trait o viata
pacatoasa, are nevoie nu de convertire ci de întoarcere la Dumnezeu.
Convertirea este într-adevar *necesara* daca omul s-a aflat în afara
credintei crestine. Cred ca o parte a confuziei vine si din faptul ca cei
mai multi frati neoprotestanti asociaza întoarcerea la Dumnezeu cu o
convertire de la credinta ortodoxa la cea una evanghelica. Aceasta este o
asociere pe care, dupa cum se poate usor ghici, nu o pot accepta. Dvs.
aveti o familie minunata si sunt sigur ca v-ati crescut copii în teama de
Dumnezeu. Nu cred ca se poate spune ca ei ar avea nevoie de o convertire,
în sensul de "alterare a sistemului de credinte", cu toate ca,
asemenea tuturor pacatosilor, ei au nevoie sa se întoarca la Dumnezeu. În
ce ma priveste pe mine, la vârsta de 20 de ani m-am convertit si în
acelasi timp m-am întors la Dumnezeu. Recent am avut o experienta de
convertire, devenind ortodox. Aceasta convertire nu a însemnat ca pentru
prima oara am întors spatele lumii ca sa ma întrept spre Dumnezeu. A însemnat
mai degraba ca am gasit ceea ce pentru mine era o manifestare plenara a
trupului lui Hristos, cu o teologie pe care am gasit-o mai profunda si cu
o spiritualitate care corespunde mai mult nevoilor mele. Nici
un om nu este exclus de la conditia universalitatii pacatului, ca atare
orice om trebuie sa se întoarca la Dumnezeu.
Nu avem dreptul sa gasim exceptii de la aceasta conditie. Sunt cu totul de acord cu dumneavoastra ca orice om, fara nici o exceptie, trebuie sa se vina la Dumnezeu pentru a fi mântuit.
|
|
|
Ati
scris… Motivul
principal pentru care Ortodoxia nu apreciaza conceptul substitutiei este
ca prezinta lucrarea lui Hristos exclusiv ca fiind îndreptata catre
Dumnezeu, pentru satisfacerea mâniei Lui. Teologii ortodocsi vad lucrarea
lui Hristos ca fiind îndreptata si catre om, catre schimbarea naturii
lui. În teoria substitutiei, mântuirea apare ca ceva exterior omului,
care trebuie doar sa o accepte. Am
retinut intr-una din predicile care explica
marele adevar biblic ca "Dumnezeu este dragoste" ca una
din aspectele dragostei este ca dragostea ia locul persoanei iubite.
Cuvântatorul spunea: Oare
n-a facut Dumnezeu acest lucru cu noi?
Nu ne-a luat locul Mântuitorul pe cruce?
Am auzit pe cineva, un american, care spunea ca atunci când a
intrat in tratative de casatorie, cea care era prospectiva lui sotie avea
o multime de datorii. Fara sa stie ea, s-a dus si i-a platit toate datoriile.
Când cineva plateste datoria mea, faptul nu este o tranzactie pur
de natura afacerista, ci este un act de afectiune, de bunavointa.
Asa cred ca l-a interpretat si Anselm. Consider
expresia "socotit drept" o expresie matematica:
cu exactitate matematica, indubitabila cel care, prin har ajunge sa
creada, este socotit drept. Cum?
Pe pricipiul dublei imputari = pacatele mele i-au fost imputate
Substitutului, lui Christos; in acelas timp, drepatea perfecta a lui
Christos îi este imputata pacatosului întors la Dumnezeu. Plata datoriei înseamna aducerea de la minus infinit la
zero; socotirea ca drept are
însa o valoare pozitiva speciala: pacatosul este adus nu de la infinit la
zero ci de la minus infinit la plus infinit.
Nu înseamna oare acesta imputare a dreptatii lui Christos catre un
pacatos venit la Isus o comoara de valoare infinita?
Este
aceasta o actiune pe pricipiul afacerist sau pe principiul unei iubiri
infinite? La 1 Corinteni 1 se spune:
"Si voi, prin El (Dumnezeu Tatal) sunteti în Isus Christos.
El a fost facut de Dumnezeu pentru noi Întelepciune, Dreptate,
Sfintire si Rascumparare, pentru ca cel ce se lauda, în Domnul sa se
laude". Nu mi se pare
complet sa luam din conceptul anselmian numai segmentul de la minus
infinit la zero. Evanghelia,
mântuirea îl aduce pe om de la minus infinit la plus infinit. In
viata de credinta principiile mare teologice au efecte practice.
Mântuirea schimba viata, mântuirea aduce o viata traita dupa Modelul Christos. |
|
|
|
|
Asa
cum am mai afirmat, teologia ortodoxa nu are o problema cu idea de
substitutie, ci doar cu aspectul juridic al substitutie. Substitutia în
sensul ortodox se refera la o substitutie a naturii. Hristos a luat un
trup al pacatului, care a suferit consecinte ale pacatului, fara ca El sa
fi pacatuit vreodata. Prin aceasta, Logosul S-a unit cu natura umana si a
devenit participant în rasa umana cu toate suferintele ei. Dar, în
acelasi timp, El a trait o viata perfecta si S-a jertfit, într-un act cu
adevarat divin. Prin viata si jertfa Sa, El a fost cu totul placut
Tatalui. El a devenit astfel Capetenia mântuirii noastre, Cel care merge
înaintea noastra, pe un nou drum, de o noua esenta ontologica. El a spart
putera pacatului si a mortii. El a devenit întemeietorul unei noi rase,
asa cum a fost si Adam. Prin unirea noastra cu Hristos, noi primim aceasi
natura cu a Lui, devenim membrii ai acestei rase si ne însusim o natura
divina. Participarea în natura lui Hristos nu se face printr-o
descendenta fizica, asemenea descendentei noastre din Adam, ci printr-o
participare voita, tainica, mistica, sacramentala, dar nu mai putin reala
decât cea fizica. Substitutia
este deci aceasta: Hristos a luat o natura umana (care putea suferi
consecintele pacatului), iar noi primim, asa cum spune foarte clar Ap.
Petru, o natura divina ("partasi firii dumnezeiesti"). Aceasta
substitutie a fost posibila în urma lucrarii lui Hristos, care a adus o
jertfa desavârsita Tatalui, jertfa pe care noi nu o puteam aduce. Si în
acest sens este vorba de o substitutie, a Unuia care a putut aduce jertfa,
cu unii care nu au putut-o aduce. Substitutia
juridica presupune o activitate complet exterioara fiintei umane. Jertfa
lui Hristos apare aici ca o chestiune care se rezolva între Dumnezeu
Tatal si Dumnezeu Fiul. Nu numai atât, dar cele doua persoane ale
Dumnezeirii sunt prezentate ca fiind în opozitie, Tatal reprezentând
dreptatea si mânia, în timp ce Fiul reprezinta dragostea. (Probabil am
simplificat putin ca sa pot clarifica mai bine.) În
conceptia juridica (protestanta si catolica), Hristos se lupta ca sa
opreasca mânia Tatalui. În conceptia ontologica (ortodoxa), Hristos se
lupta ca sa învinga moartea. Una
dintre pildele care explica cel mai bine mântuirea este pilda fiului
risipitor. În aceasta pilda, tatal nu se mânie si nu pedepseste pe fiul
lui, nici nu substituie ceva pentru a-l salva. Tatal respecta doar
dorintele fiului si îi da libertatea sa aleaga. Conform conceptiei
juridice a mântuirii, tatal ar fi trebui sa-i spuna fiului, "As dori
sa te primesc, dar dreptatea nu îmi îngaduie. Dar din dragoste, voi cere
altcuiva sa îndure 40 de lovituri, pentru ca mânia mea sa fie
potolita." De fapt, în aceasta pilda, problema tatalui nu este
problema pedepsei, ci mizeria, pacatul, boala si lumea. El îsi salveaza
fiul prin aceea ca îl primeste, îl spala si îl face din nou membru al
familiei. Tatal biruieste rautatea, suferinta si mizeria lumii prin
dragoste, primire, spalare. Eu
vad o serie de probleme în conceptia juridica a mântuirii. De exemplu:
Dar
cred ca cel mai periculos aspect al conceptiei juridice este acela ca
transfera aceasi vedere juridica si la felul în care mântuirea este
primita de om. Astfel omul este mântuit pentru ca si-a dat acordul
(aspect juridic) si apoi este *socotit* drept. Astfel omul nu este salvat
prin schimbarea fiintei sale si prin unirea mistica si adevarata cu
Hristos, ci printr-o declaratie de neprihanire facuta de Dumnezeu. Aceasta
poate duce la o grava autoînselare pentru cei care cred ca si-au rezolvat
problema prin faptul ca au "acceptat", chiar fara sa fie
schimbati în natura lor. Am
auzit pe cineva, un american, care spunea ca atunci când a intrat in
tratative de casatorie, cea care era prospectiva lui sotie avea o multime
de datorii. Fara sa stie ea, s-a dus si i-a platit toate datoriile.
Când cineva plateste datoria mea, faptul nu este o tranzactie pur
de natura afacerista, ci este un act de afectiune, de bunavointa.
Asa cred ca l-a interpretat si Anselm. Si
totusi, platirea datoriei în acest exemplu este un act pur exterior
sotiei. Daca aceasta are un defect în caracter care o duce la mari
cheltuieli si acumularea de datorii, acest defect poate continua. Dar
într-un anumit fel acest exemplu nu este complet. El nu tine seama ca
sotul este cel care poate ierta datoriile. Dumnezeu
nu are pe nimeni altul la care sa plateasca pentru noi. Atunci de
ce nu poate rezolva problema printr-un simplu act de iertare a datoriilor?
Raspunsul ortodox este ca problema nu este datoria (ce poate fi usor
iertata), ci natura pacatoasa. Probabil într-o versiune ortodoxa, în
aceasta pilda sotul o învata pe sotie sa se gosporareasca bine (îi
schimba natura), si o lasa chiar pentru o vreme sa se lupte cu datoriile,
asa cum Dumnezeu ne lasa pentru o vreme în aceasta lume, ca sa suferim
consecinte ale pacatului. În
versiunea ortodoxa sotia este "mântuita" nu prin platirea
datoriei ci prin schimbarea firii sotiei. Aceasta schimbare a naturii
noastre, aceasta primire a naturii dumnezeiesti este numita în Ortodoxie theosis.
Theosis-ul se realizeaza prin straduinte si prin participarea la viata
bisericii, asa cum în acest exemplu sotia traieste o viata de intimitate
cu sotul ei. Socotirea
ca drept are însa o valoare pozitiva speciala: pacatosul este adus nu de
la infinit la zero ci de la minus infinit la plus infinit. Este greu de conceput cum "socotirea" din partea lui Dumnezeu are un efect asupra noastra. Ce se întâmpla daca cineva este în acelasi timp "socotit drept", pentru ca a "primit pe Hristos" si rob al pacatului? Nu duce oare aceasta la o conceptie a mântuirii fara schimbarea omului? |