Dialog Mihai Oara - SC | |||
SC | MO | ||
Ati
avut bunavointa sa publicati articolul "Sola
Scriptura" scris de preotul John Whiteford, fost pastor secund intr-o biserica
nazarineană
si convertit la religiunea ortodoxa sub persuasiunea Preotului Anthony Nelson. Articolul are un sub-titlu semnificative: "In desertaciunea mintilor lor"
Ce sugerează acest titlu?
Ca cei ce-si potrivesc viata cu cerintele Scripturii au minti desarte, ca umplerea mintii lor vine nu prin Scriptura ci prin altceva, si anume prin
Traditie. Cum este privit aportul Traditiei? Fundamental
si chiar unic. Iată ce scrie
autorul in concluzia sa: "Sfânta Scriptură este punctul cel mai înalt
al Sfintei Traditii, dar înaltimea pe care se ridică se bazează pe
muntele pe care este asezată". Parafrazând afirmatia autorului,
s-ar putea zice: "Ce tot ii dati cu Sola Scriptura? In realitate,
trebuie sa considerati Sola Traditia Scriptura este asezată pe muntele Traditiei, ca atare prioritate o
are traditia, care înalta Scriptura.” Ca
cititor al Bibliei amintesc ca Mântuitorul, în rugaciunea Lui
sacerdotala de la Ioan 17 spune: "Cuvântul
Tău este Adevărul" Daca
afirmatia pr. Whiteford este reală de ce n-a zis: "Traditia este
adevărul?" Mentionez, deasemenea ca in Psalmul 119 David spune: "Cuvântul
Tău este o candela pentru picioarele mele si o
lumina pe cărarea Mea" As
dori sa remarc caracterul personal, individual al relatiei
Credincios-Cuvant, relatie pe care autorul o contesta. Pot
sa mărturisesc ca am cunoscut mii de oameni a căror viata a fost Dupa ce am citit articolul mentionat, mi-am pus întrebarea: Ce se doreste? O crestinatate cu traditie dar fără Hristos sau un crestinism viu in care esentială este cunoastrea Hristosului Bibliei, a Hristosului care este centrul, tema scumpa a Vechiului si Noului Testament? M-as bucura mult ca pr Whiteford sa ia in seama aceste considerente, si - daca este posibil, sa revizuiasca articolul.O crestinatate cu traditie dar fără Hristos sau un crestinism viu in care esentială este cunoastrea Hristosului Bibliei, a Hristosului care este centrul, tema scumpa a Vechiului si Noului Testament? M-as bucura mult ca pr Whiteford sa ia in seama aceste considerente, si - daca este posibil, sa revizuiasca articolul. |
|||
Înteleg
indignare dvs. în reactia la articolul despre Sola Scriptura. Cred ca
aceasta indignare ar fi justificata daca relatia dintre Scriptura si
Traditie ar fi aceea pe care o descrieti. Dacă cele doua sunt văzute ca
două entităti separate, atunci se pune în mod natural întrebarea,
„Care dintre ele are o mai mare autoritate?” Orice răspuns la o
astfel de întrebare ar fi de la început gresit, asa cum ar fi gresit să
încercăm a răspunde la întrebarea, „Care au mai mare autoritate,
Evangheliile sau Epistolele Noului Testament?” Relatia dintre ele apare
într-o perspectivă corectă doar atunci când recunoastem că ele au
aceeasi sursă, si anume lucrarea Duhului Sfânt. Majoritatea
crestinilor acceptă că Scriptura este de inspiratie divină. În acest
sens, autoritatea ei este de necontestat. Dar Biserica însăsi este o
sursă de autoritate. Ca o simplă institutie umană ar fi lipsită de
autoritate, dar ca Trup al lui Hristos, ca manifestare a lui Hristos în
istorie, ea are o autoritate pe care însăsi Scriptura o confirmă.
Această autoritate nu este investită într-un om si uneori este greu de
identificat, din cauza neputintelor omenesti. Traditia este viata Duhului
Sfânt în Biserică. Traditia ne comunică felul în care învătăturile
lui Hristos si învătăturile apostolilor au luat chip de-a lungul
secolelor. Pentru că Traditia este viată, ea nu se reduce la o colectie
de canoane sau scrieri vechi. Traditia este felul în care Biserica, înainte
de fi existat Catolici sau Protestanti a înteles Evanghelia si felul în
care să trăiască viata crestină. În
acest sens, Traditia oferă un cadru de interpretare si de împlinire a
învătăturii
si vietii crestine. As
vrea să afirm următoarele:
Pentru
prima afirmatie, doresc sa dau niste exemple. Cartea profetului Ezechiel
este interpretată de unii ca fiind o relatare a unor aparitii OZN, de
altii ca referindu-se la o refacere politico-istorică a Statului Israel,
iar de altii ca o serie de imagini simbolice care privesc Biserica de la
sfârsitul veacurilor. Fiecare dintre aceste sisteme este consistent si
necontradictoriu. Cântarea
Cântărilor este interpretata de unii (inclusiv de un vechi prieten al
meu care este misionar la Campus Crusade for Christ) ca un manual de
educatie sexuală, iar de altii ca referindu-se la dragostea dintre
Hristos si Biserică. Fiecare dintre aceste interpretări este consistentă
si necontradictorie. Prima
Epistolă a lui Pavel către Corinteni este interpretată de fratii
penticostali ca încurajând vorbirea în limbi (glosolalia) iar de
baptisti ca împiedicând vorbirea în limbi. Fiecare din aceste grupări
îsi are argumentele ei. A
doua afirmatie nu este decât o observatie privitoare la natura umană.
Fiecăruia dintre noi ni se pare că conceptiile pe care le avem sunt „în
mod natural” corecte, indiferent de cultura în care ne-am dezvoltat. În
felul acesta, cultura în care crestem ne devine transparentă si suntem
inconstienti de presupunerile fundamentale care stau la baza gândirii si
sensibilitătii noastre.. Afirmatia
lui Hristos, „Cuvântul Tău este adevărul” este cu totul adevărată,
dar noi primim acest Cuvânt într-un cadru de interpretare de care poate
nici măcar nu suntem constienti. Dumnezeu ne dă cuvântul Său fără
nici o eroare si fără nici o impuritate. Totusi, înclinatiile noastre,
educatia si cultura noastră ne apleacă spre anumite interpretări
particulare ale acestui Cuvânt. A
treia afirmatie este o recunoastere a faptului că, voind sau nu, trebuie
să alegem una din multiplele interpretări posibile. Dacă nu alegem,
prin atitudinea noastră dovedim că suntem indiferenti la adevăr. Cei
care spun, „Nu contează ce crezi, important este să crezi ceva”
relativizează Adevărul si îl pronuntă lipsit de importantă. Rămân
acum cu întrebarea: dacă în 2000 de ani de istorie a Crestinismului au
apărut atâtea mii de interpretări, de unde o voi stii pe cea adevărată?
Probabil cineva îmi va răspunde „Asteaptă să te lumineze Duhul Sfânt.”
Răspunsul este frumos, dar este lipsit de practicalitate. Într-adevăr,
cum se face că crestini a căror râvnă si sinceritate nu o pun la
îndoială,
ajung la concluzii cu totul diferite? Mai mult, dacă eu însumi caut
iluminarea de la Duhul Sfânt, de unde stiu că nu ajung să mă însel
singur? La
aceste întrebări cunosc un singur răspuns: Caută interpretarea cea mai
veche, cea mai apropiată de timpurile apostolilor, în Biserica cu cea
mai mare vechime. Pentru mine aceasta înseamnă Traditia Bisericii
Ortodoxe. Dacă am o întrebare
privitoare la doctrină, nu mă bizuiesc nici pe întelepciunea mea
limitată, nici pe vorbele vreunui predicator strălucit, nici pe îndemnurile
vreunui lider influent. Întrebarea mea va fi: Ce a crezut de la început
Biserica în această privintă? Cu
alte cuvinte, Ce spune Traditia? Vă
rog să observati că acceptarea Traditiei drept cadru de interpretare a
Scripturii nu mă împiedică să am o relatie personală cu Biblia.
Preotul meu, asemenea multor Părinti ai Bisericii, mă îndeamnă să o
citesc în fiecare zi. Mă inspir din ea, mă hrănesc din ea, învăt din
ea. Scriptura este într-adevăr o lumină pe cărarea mea. Dar atunci când
apare o diferentă de interpretare mă duc înapoi la Traditie. Închei
cu o întrebare. În multe biserici protestante moderne există un curent de promovare a femeilor către aceleasi functii si responsabilităti cu ale bărbatilor. Să luam un singur punct: Poate o femeie să administreze botezul în adunare? Bisericile protestante conservatoare răspund, NU. Bisericile protestante liberale răspund DA. Problema este că, în conformitate cu principiul Sola Scriptura, ACEASTĂ ÎNTREBARE NU ARE UN RĂSPUNS. Apostolul Pavel ne spune că nu dă voie femeii să învete pe bărbati, dar nu ne spune nimic în ce priveste dreptul de a administra botezul. Acelasi lucru se poate spune si despre Cina Domnului. În Biserica Ortodoxă pot afla un răspuns în Traditie. Dar dacă, asemenea Protestantilor, resping Traditia, deschid usa unor infinite certuri si schisme. Este exact ceea ce se întâmplă recent în denominatia Southern Baptist. Din păcate, acesti baptisti se ceartă pentru probleme despre care Scriptura nu spune nimic, cu toate că Traditia are un răspuns clar. Mă întreb cum ati rezolva dvs. această dilemă a baptistilor si pe ce criterii |
|||
În
nota anterioara m-am referit la afirmatia facuta intr-un recent articol ca
Scriptura este o parte componenta a traditiei.
Logic preluând idea, am înteles ca, in fapt autorul respingea
categoric idea revelarii adevarului divin numai prin Scriptura pentru a-l
înlocui cu asertiunea ca adevarul divin este revelat numai prin traditie,
în fapt Scriptura reprezentând o sectiune bine conturata a traditiei. În
raspunsul Dvs. afirmati ca perspectiva corecta a relatiei
Scriptura/Traditie apare "doar atunci când recunoastem ca ele au
aceeasi sursa si anume lucrarea Duhului Sfant".
În continuare, Dvs afirmati ca Traditia ofera cel mai corect mod
de interpretare a Scripturilor, materializand autoritatea Bisericii, in
calitate de trup al lui Hristos.
Deduc, indirect, ca încercati sa puneti Biserica de-asupra
Scripturilor. Pot spune,
bazat pe ce spune Biblia - ca Biblia , cu subiectul ei central,
Isus Hristos cel Rastignit si Înviat, este dreptarul Bisericii si
nu invers. Biblia
nu poate fi manipulata potrivit cu doctrina prestabilita a vreunei
denominatiuni religioase. Istoricitatea nu echivaleaza cu conservarea nealterata a doctrinei
apostolice. De aceea, mi se
pare ca este perfect logic ca Biblia sa fie filtrul divin al traditiilor
denominationale. Ce nu se
potriveste, ce nu este in acord cu "Ce zice Scriptura" este
traditie omeneasca, nu traditie apostolica.
Nu, nu sunt împotriva traditiei, dar sunt pentru o traditie care
confirma conceptul "Sola Scriptura".
"Cuvântul Tau este o candela pentru picioarele mele si o
lumina pe cararea mea". Despre
omul fericit din Psalmul 1 se spune:
el îsi gaseste placerea in Legea Domnului si zi si noapte cugeta
la Legea Lui. Mântuitorul a
practicat aceasta "cugetare zi si noapte" iar crestinii sunt
chemati sa urmeze pilda Lui. Devotatul
crestin ortodox Traian Dorz scria:
Cuvantul Tau e-o candela aprinsa Domnul
sa ne ajute sa acordam traditiile care ne sunt dragi cu Cuvântul
Scripturii. Sper
sa pot face in viitor o
incursiune in Bibliologie, in sustinerea ideilor
de mai sus. *** În
mesajul Dvs. din 1 Noiembrie afirmati:
"Sistemul cel mai corect de interpretare a Scripturilot este
Traditia". În
legatura cu aceasta asertiune, as dori sa fac unele remarci: 1.
Ideile fundamentale ale Scripturii sunt pentru a fi traite, nu
pentru a fi interpretate; 2.
Biblia este deplin de ajuns pentru a indruma un om (pacatos) la mântuirea
prin Hristos si la o viata noua. 3.
Subiectul Bibliei nu sunt idei interpretabile sau perimabile in
timp. Subiectul
Bibliei, marea tema a Bibliei este Hristos.
Cineva spunea: "Cine
a citit Biblia si nu l-a aflat in ea pe Hristos este mai raspunzator
inaintea lui Dumnezeu decât cineva care n-a citit-o de loc. Nu
e nevoie de interpretare ca sa înteleaga cineva sensul poruncii divine
"Sa nu furi' sau "sa nu minti".
Nu e nevoie de interpretare ca sa întelega cineva ca Biblia atesta
ca mântuirea este numai in Hristos (Fapte 4:12).
Nu este nevoie de interpretare ca sa întelegem ca "Sângele
lui Isus Hristos curateste de orice pacat" (1 Ioan 1:7).
Nu este nevoie de interpretare ca sa întelegem promisiunea lui
Isus ca va duce in casa Tatalui pe cei ce sunt ai Lui.
Mi se pare ca este nevoie in ziua de azi de traitori ai
Scripturilor, nu de interpretatori ai Scripturilor. Schizmele
si diviziunile in crestinatate vin din diferentieri de interpretate, sau
adoptand caracterizarea Dvs., din diferentiei de Traditie.
In acest caz, Scripturile unesc si traditiile despart Acum
aproape 50 de ani, am avut prilejul sa am o discutie foarte interesanta cu
un student al Seminarului Teologic Ortodox din Sibiu.
Studentul era orb. Am
fost impresionat de faptul ca cunostea si memorizase aproape în întregime
Noul Testament. Toata logica si argumentarea lui se baza pe Scriptura.
Am retinut aceasta afirmatie a lui:
"Când esti plin de Scriptura nu ai nevoie de altfel de
argumente". În fapt,
prin aceasta el recunostea deplina suficienta a Scripturilor. |
|||
Doresc să
afirm, alături de dumneavoastră, convingerea cu privire la autoritatea
supremă a Scripturii. Biserica Ortodoxă acceptă această autoritate fără
nici o umbră de îndoială. În hotărârile Sinoadelor sau în scrierile
polemice ale Părintilor Bisericii, se argumentează pe baza Scripturii,
recunoscând-o pe aceasta ca autoritate supremă. Acceptând
această autoritate de necontestat a Scripturii, trebuie să recunoastem că
ea poate fi manipulată spre folosul unor învătături străine
spiritului ei. „Autoritatea Scripturii” nu este un cuvânt magic, pe
care invocându-l să putem apoi pretinde orice. Martorii lui Iehova
argumentează întotdeauna cu Scriptura în mâna, ceea ce nu le dă în
nici un fel dreptate. Cred că în privinta aceasta toti crestinii sinceri
vor fi de acord. Totusi,
nu sunt cu totul de acord cu dvs. în cele trei afirmatii pe care le-ati făcut. 1.
Ideile fundamentale ale Scripturii sunt pentru a fi traite, nu
pentru a fi interpretate; Interpretarea
la care mă refer nu se referă la tratatele teologilor ci la simplul act
de întelegere si trăire a Biblie. Cred că trăirea este în ea însăsi
interpretare. Este
adevarărat că Biblia nu ne-a fost dată pentru a ne certa cu privire la
diferitele interpretări. Totusi, natura cazuta a oamenilor găseste
moduri de a o interpreta care sunt straine de intentia Autorului. În
aceste conditii avem nevoie de un cadru de interpretare. Biblia însăsi
declară că Biserica este stâlpul si temelia adevărului, cea căruia i
s-a încredintat misiunea de a păzi adevărurile Scripturii si a le
interpreta asa cum a dorit Autorul ei. 2.
Biblia este deplin de ajuns pentru a îndruma un om (pacatos) la mântuirea
prin Hristos si la o viata noua. Totusi,
avem nevoie de predicatori si de Biserică. În ultimele Sale cuvinte înainte
de Înăltare, Hristos nu a început un program de reproducere a
Scripturilor, ci i-a îndemnat pe ucenici să se ducă în toată lumea să
predice Evanghelia. În cei trei ani de lucrare, Hristos nu a pregătit
tipografii, ci oameni. El nu a zidit o editură si un sistem de
distributie a Scripturii, ci o Biserică. În planul lui Dumnezeu,
oamenii vin la Hristos după ce Îl întâlnesc pe Hristos în alti
oameni. Scriptura ajută doar în acest proces. 3.
Subiectul Bibliei nu sunt idei interpretabile sau perimabile in
timp. Într-adevăr,
Scriptura nu are idei perimabile. Ea este întotdeauna adevărată si nu
se învecheste. Dar Biblia este FOARTE deschisă la diferite interpretări,
altfel nu am fi avut miile de erezii si schisme în istoria Bisericii.
Este greu de înteles de ce Dumnezeu a îngăduit aceste ambiguităti,
această deschidere la diferite interpretări. Am totusi o teorie, anume că
Dumnezeu nu a vrut să ne dea o lege rigidă pe care omul să o urmeze ca
un automat. El a vrut să ne lase o anumită deschidere pentru a ne
respecta libertatea si a ne testa ascultarea. Dvs.
va temeti că respingerea principiului Sola Scriptura ar duce la
introducerea de învătături si practici împotriva învătăturilor
Bibliei. Este o teamă legitimă. Eu mă
tem că învătături si practici care se împotrivesc Scripturii sunt
introduse tocmai din cauză la Sola Scriptura.
Într-adevăr,
recunoasterea autoritătii Bisericii si a unor traditii de 2000 de ani
sunt o frână puternică în calea „inovatiilor”. Sola Scriptura
afirmă că în afara Scripturii nu există autoritate în materie de
credintă. Aceasta înseamnă că s-a deschis usa ca oricine să-si
inventeze propria lui variantă de crestinism (ceea ce se si întâmplă
în Protestantism.) Recent
a apărut în SUA o carte intitulată The
Bible Code. În ea, un intelectual evreu pretindea că a
descoperit un cod secret prin care pe baza Bibliei ar putea prezice
viitorul. Iată o aplicatie clară la Sola Scriptura. Bazat NUMAI PE
BIBLIE, acest om a ajuns la niste teorii aberante. Problema este că el a
respins 2000 de ani de traditie, si mai ales a respins felul în care
Biserica a înteles să folosească Scriptura. Cred că Sola Scriptura, în
ciuda faptului că aparent onorează Scriptura,
de fapt o dezonorează prin aceea că face din fiecare om judecătorul
ultim si autonom al învătăturilor crestine, în afara Bisericii, care
este mireasa si trupul Hristosului pe care Scriptura Îl înaltă. Din
punct de vedere logic, Sola
Scriptura este o autocontradictie. Ca principiu, Sola Scriptura afirmă că
nu putem primi ca autoritate decât ceea ce apare în Scriptură. Prin
urmare, afirmatiile care nu apar în Scriptură nu au autoritate în ce
priveste viata crestină. Dar principiul Sola Scriptura nu este mentionat
niciunde în Scriptură. Prin urmare, nu are autoritate. Doresc
să închei exprimându-mi marele respect si marea admiratie pe care o am
ca ortodox fată de Scriptură. În fiecare biserică ortodoxă, duminica,
la slujba de utrenie si la liturghie, Scriptura este citită de multe ori
si cu cel mai mare respect. Cred că în fiecare duminică se citesc cel
putin zece psalmi si se citesc texte din epistole si din evanghelii.
Crestinii ortodocsi seriosi o au acasă si o citesc în mod regulat. Mă
bucur că ne uneste acelasi respect fată de Cuvântul lui Dumnezeu. |
|||
Este
deosebit de important pentru orice crestin adevărat, indiferent de
apartenenta lui denominationala, sa considere atitudinea Mântuitorului, a
Domnului Isus Christos fata de Biblie.
De ce? El este Modelul
desavarsit al credinciosului, El ne-a lasat o pilda ca si noi sa calcam pe
urmele Lui. Isus
a demonstrat deplina incredere inspiratia Sfintelor Scripturi:
"Le-am
dat Cuvantul Tau" (Ioan 17:14);
"Cuvantul Tau este Adevarul"
(Ioan 17:17). În
acest text Domnul nostru subliniaza valoarea inegalabila a Scripturilor.
Cui spune aceste cuvinte Domnul nostru?
Tatalui. Este un
consens divin intre Tatal si Fiul cu privire la necesitatea imperativa ca
Cuvantul sa ajunga în mainile ucenicilor Sai (potrivit Bibliei, orice
crestin adevarat este un ucenic). În
Ioan 10:35 slavitul nostru Domn face o afirmatie categorica:
"Scriptura nu poate fi desfiintata".
La Matei 24:35 Domnul a spus:
"Cerul si pamântul vor trece, dar Cuvintele Mele nu vor
trece". Cat de adevarata
este aceasta afirmatie! Ce
uriase eforturi s-au facut în decursul istoriei sa se elimine atât
Vechiul cat si Noul Testament, ca fiind carti absurde, care tin omenirea
în obscurantism. Si totusi,
Biblia continua sa fie azi, mai mult ca oricând cea mai raspândita Carte
de pe glob. Multi inamici ai Bibliei s-au dus, dar Cuvantul Scris a
ramas. Cum? Dumnezeu a vegheat asupra Cuvântului; si va veghea în
continuare, în ciuda faptului ca unii clerici considera ca Biblia în
mana credinciosilor este un mare pericol. Cu
peste douazeci de ani în urma, când în România Biblia era o carte
proscrisa, Episcopul
Argesului a tinut o conferinta pastorala cu preotii parohi din zona care
se afla cub jurisdictia sa. Unul
din participanti a reclamat ca un barbat din miscarea "Oastea
Domnului" distribuie Noi Testamente satenilor, si ca trebuiesc luate
masuri contra lui, pentru a preveni ratacirea credinciosilor. Episcopul
a raspuns: "Unde este
acel frate al meu sa-i dau sarutarea mea episcopala.
Voi cate Noi Testamente ati dat credinciosilor?
Daca voi nu va faceti datoria, bine ca se gasesc alti dispusi sa
faca aceasta lucrare! " Ce
vreau sa spun? Isus ne-a lasat Cuvantul lui Dumnezeu, si sunt oameni religiosi, nu ma indoiesc, plini de ravna care
vor sa ni-l ia "ca as ne fereasca de rataciri". As gandi ca este de reflectat daca adaugand
"traditii" la Scripturi nu poate conduce, e drept, printr-un
mecanism ceva mai sofisticat, în final la "luarea" Scrpturilor
lasate noua prin bunavointa lui Dumnezeu. Ma
bucur ca pretuiesti Scriptirile pentru ca pretuirea lor este esentiala în
conjugarea dintre Scriptura si Traditie, în asa fel incat sa se dea
credit afirmatiei Mantuitorului: "Scriptura nu poate fi desfiintata". Iacob
Negruzzi, cunoscutul animator al cercului lierar "Junimea"
din epoca lui Eminescu, Alecsandri, Caragiale si Creanga, a aranjat în
limba lui Eminescu un frumos cantec cu continut crestin:
Da-n Stravechea Carte Sfanta Cine
gaseste pe Christos în Cartea Sfanta nu se rataceste! |
|||
Primesc fără
nici o rezervă aprecierile pe care le-ati făcut. Cred că împreuna avem
aceeasi dragoste si respect fată de Scriptură.
În Biserica Ortodoxă acest respect se manifestă în multe
feluri, iar modul cel mai înalt de cinstire a Scripturii este primirea si
ascultarea învătăturilor ei. Diferentele
dintre neoprotestanti si ortodocsi în această privintă se referă la
cuvântul Sola (numai) din expresia Sola Scriptura. Acceptând autoritatea
maximă a Scripturii, noi ortodocsii recunoastem în acelasi timp că
exista diferite grade de autoritate, unele provenind din Scriptură,
altele din afara ei. Chiar si în interiorul Scripturii există diferite
grade de autoritate si importantă. De pildă, în toate confesiunile
crestine trinitariene se citesc mult mai mult Evangheliile decât alte cărti
ale Scripturii (fără a nega nici unei cărti a Scripturii caracterul
inspirat). Daca prin
Sola Scriptura respingem orice autoritate în afara Scripturii atunci ar
trebui sa respingem... ·
Crezul niceo-constantinopolitan si hotărârile sinoadelor
ecumenice ·
Scrierile despre vietile sfintilor ·
Scrierile Părintilor Bisericii ·
Sărbătorile crestine (Pastele, Crăciunul) ·
Întreaga artă crestină ·
Întreaga muzică crestină (nu e în Biblie!) Daca prin
Sola Scriptura respingem orice autoritate în afara Scripturii atunci ar
trebui...
Sola
Scriptura mi se pare un principiu periculos pentru că îndepărtează din
jurul Scripturii întregul context în care aceasta trebuie înteleasă si
practicată si face din ea o carte din care fiecare om poate să-si aleagă
ce vrea. Sub aparenta cinstirii Scripturii, principiul Sola Scriptura o
transformă de fapt în pretext de justificare a oricăror inventii care
se pretind scripturale, dar în fond nu au nimic de-a face cu Hristos,
Autorul Scripturii. Dar în
contextul bisericii vii a lui Hristos, stâlpul si temelia adevărului,
Scriptura trebuie înăltată, respectată si ascultată de orice crestin. |
|||
Culegerea
de note si scurte referinte cu privire la "pururea fecioria" Maicii
Domnului tradusă în româneste de Bogdan Mateciuc necesită o
discutie mai
largă. Baza scripturistică
a ideii virginitatii perpetue nu mi se pare deloc explicită, sursa -de
fapt- a acestei idei este în mod esential Traditia.
Este de reflectat, dacă in cazul în spetă, Traditia si Scriptura
consună. Mi
s-a părut necomun că titlul materialului să fie "De ce este
considerata Maria
"pururea fecioara"? Într-adevăr,
"este considerată" induce o conotatie subiectivă.
Deoarece
am desus că autorul notelor are convingeri ferme in această directie,
îmi permit să intreb:
|
|||
Asa
cum bine ati observat, o mare parte din evlavia si învătăturile
Bisericii Ortodoxe cu privire la Maica Domnului provine nu numai din
Scriptură, ci si din Traditie. Traditia continuă istoria biblică si
aduce noi amănunte si relatări cu privire la viata Maicii Domnului. Nu
este de loc surprinzător că în memoria Bisericii au rămas astfel de
relatări provenite de la contemporanii Apostolilor şi transmise
din generatie în generatie. Un exemplu în acest sens este episodul
adormirii Maicii Domnului, episod ilustrat în unele din icoanele clasice
ale Bisericii Ortodoxe. Fără a face dogme din aceste istorisiri, să
observăm totusi că ele nu contrazic Scriptura nici în relatările
istorice, nici în spiritul învătăturilor ei. Încerc
acum să răspund întrebărilor dvs.
As
aprecia dacă ati binevoi să explicati această întrebare.
Maica
Domnului nu s-a deosebit în mod ontologic de noi. Ea a avut o natură
umană, asa cum fiecare dintre noi avem o natură umană. În sensul
acesta, este clar ca ea nu este re-existentă. Origen a adus învătături
cu privire la pe-existenta sufletelor, învătături pe care Biserica le-a
respins si condamnat. Totusi, Maria se deosebeste de ceilalti oameni, nu
prin faptul că ar avea o natură deosebită de cea umană, ci prin rolul
ei unic în rostul Creatiei si în Mântuire. Ea este de asemenea unică
prin sfintenia ei, pentru care i se aduce în Biserica Ortodoxă o
cinstire mai mare decât cea adusă oricărui alt sfânt. În
Biserica Catolică lucrurile stau putin diferit. Învătătura catolică
despre mostenirea păcatului originar i-a obligat pe catolici să introducă
doctrina imaculatei conceptii, după care Fecioara Maria s-ar fi deosebit
de ceilalti oameni, fiind o exceptie de la regula mostenirii păcatului.
Aceasta este învătătura conceptiei imaculate, care din păcate o scoate
oarecum pe Fecioară din rândurile oamenilor.
Nu
cred că se poate vorbi de o superioritate a unei stări sau a alteia. Tot
ce vine de la Dumnezeu si este aprobat de El este bun si frumos. Ceea ce dă
demnitate sau frumusete fiecărei dintre aceste stări este semnificatia
si simbolismul pe care îl poartă în ele. Dragostea dintre sot si sotie
este o icoană a dragostei dintre Hristos si
Biserică. Fecioria este un simbol al puritătii.
Învătătura
despre pururea feciorie a Mariei nu a fost introdusă ca să o înalte în
mod artificial pe Maica Domnului. Biserica Ortodoxă crede că această învătătură
exprimă un adevăr si este o mărturie cu privire la originea divină si
la unicitatea persoanei Domnului Iisus.
|
|||
Unicitatea
Maicii Domnului consta in faptul ca a fost aleasa, prin harul lui
Dumnezeu, ca mama a Domnului Isus Hristos
"Ti s-a făcut mare har" i-a spus îngerul.
Zămislirea fără interventia omului, prin puterea Duhului Sfânt,
purtarea in pântece a Celui al cărui Nume era Minunat, Sfetnic, Dumnezeu
- Tare, Părinte al Vesniciilor, Domn al păcii, si nasterea cu care a
fost învrednicita de Însusi Dumnezeu, reprezintă
performante care nu pot fi evaluate cu nici o unitate de măsură
omeneasca. Cinstirea
Maicii Domnului , îmi place sa sustin, este cu atât mai substantială cu
cât este mai mult fundamenată in Cuvântul Scripturii.
In aceasta privintă, mi se pare ca este un îndemn al Maicii
Domnului către ucenici: "Să
faceti orice ce vă va zice El". (Ioan 2:5).
Mi se pare ca nu este cinstire mai efectiva a Celei ce L-a născut
pe Mântuitorul decât de a ne număra printre cei care Îl ascultă si Îl
urmează pe Domnul Isus Hristos. Ce
putini sunt cei ce practica zi de zi îndemnul Mariei, cea binecuvântată
intre femei! M-a
nedumerit o afirmatie în nota din 27 Noiembrie:
este mentionat "rolul ei unic in rostul Creatiei si al Mântuirii". Mi se pare o afirmatie îndrăsneata, si iată de ce: Primele
pagini ale Bibliei prezintă lucrarea Creatiei ca fiind opera Întreit
Unicului Dumnezeu. "La
început Dumnezeu (Elohim) a creat cerurile si pamântul.
Creatia este opera lui Dumnezeu -Tatăl, a lui Dumnezeu - Fiul si a lui Dumnezeu - Duhul Sfânt.
Îmi place sa rămân la acest concept al creatiei, opera exclusiva
a lui Dumnezeu. Creatorul a
fost si este deplin suficient si atotputernic sa creeze Universul,
Galaxiile si atomii, oamenii, animale, vegetatia, algele si
microorganismele din nimic. El
a creat si îngerii, domniile si stăpânirile, "căci toate au fost
create prin El, si nimic din ce a fost creat n-a fost creat fără
El". A introduce in
ecuatia creatiei elemente suplimentare conduce la nedeterminare.
Cu
privire la rolul în rostul mântuirii, iarăsi, afirmatia Dvs, depăseste
felul meu de a întelege. Stiu că alte religii istorice a numesc pe Maica Domnului
"Co-rascumparatoare" si Co-mostenitoare, si stiu ca si Biserica
Ortodoxa admite rugăciunea către ea pentru mântuire. Întrebarea este: pe
ce texte biblice se bazează astfel de asertiuni.
Sfântul Apostol Petru spune limpede:
"În nimeni altul nu este mântuire, căci nu este sub cer
niciun alt nume dat oamenilor în care trebuie sa fim mântuiti” (Fapte
4:12).Niciun alt nume - căci mântuirea este în exclusivitate numai prin
Domnul Isus. Am citit de curând
un articol scris de un doctor in teologie ortodox care le reprosa
"neo-protestantilor" ca nu se închina la Maica Domnului si la
sfinti, în calitatea lor de "mijlocitori între Dumnezeu si Om.
Mi s-a părut ciudat că în numele Traditiei, se ignora un text
clar al Bibliei: "Căci este un Singur Dumnezeu si un singur
Mijlocitor între Dumnezeu si om, omul Isus Hristos"
(1 Tim. 2:5). Prin ce
logică se face abstractie de
acest text, pentru a se statornici alte idei si practici? Matematic
vorbind, "un singur" nu lasă loc nimănui altcuiva pe aceeasi
functie. Mi
se pare ca o abordare biblica a venerării Maicii Domnului este mai
profitabila si mai apropiata crestinsmului apostolic.
Cu privire la raportul dintre inerent si optional vom discuta, cu
voia Domnului, cu alta ocazie. Cum?
Pe Ea? O floare-ntr-un ungher... Calde salutari in El. |
|||
Doresc sa
mă refer la doua probleme pe care le-ati invocat în ultimul dvs. mesaj:
rolul Fecioarei Maria în Creatie
si în Mântuire. Creatia
Aici avem
probabil de-a face cu o confuzie creata de ambiguitatea limbii noastre.
Cuvântul Creatie are doua întelesuri: unul este acela de act al creării
iar altul este acela de realitate creată, în afara lui Dumnezeu si
distinctă de Dumnezeu. În al doilea sens folosim uneori si termenii de
Lume sau Univers, cu toate ca de fapt Creatia se refera si la realităti
care nu au o natura fizica, asa cum ar fi de exemplu îngerii. Putem deci
vorbi de creatie (actul creării Lumii) si Creatie (rezultatul actului
creatiei). Intentia
mea a fost sa mă refer la rolul Fecioarei în Creatie, întelegând prin
aceasta nu actul creării ci realitatea Creatiei. Cred ca precizările
dvs. sunt foarte corecte. Autorul si Subiectul actului creatiei este
exclusiv Dumnezeu. Ar fi cu totul absurd sa presupunem ca o fiintă creată,
asemenea Fecioarei Maria, ar fi participat ea însăsi în actul creatiei. Am scris
în mesajul meu precedent despre rostul sau rolul Fecioarei Maria în
Creatie. Idea fundamentala este că Dumnezeu nu a adus la existentă
realitatea Creatiei în mod arbitrar sau capricios, ci pentru a Si-o uni
cu Sine, pentru a-Si exprima infinita Lui dragoste, pentru ca la urma
Hristos sa fie totul în toti. Această dragoste s-a manifestat prin aceea
că a Doua Persoana a Treimii, Logosul, a coborât El Însusi în Creatie
si S-a făcut om si a suferit pentru noi. Drama Creatie poate asadar fi
descrisa în trei momente: (1) actul creatiei, (2) venirea Logosului în
Creatie si (3) unirea Creatiei cu Creatorul. Dar al doilea moment al
acestei drame este în mod intim legat de participarea Fecioarei Maria. Ea
a fost poarta prin care Dumnezeu a devenit parte a Creatiei. Putem deci
spune ca încă din planul Lui etern de a crea Lumea,
Dumnezeu a hotărât să găsească o Fecioara prin care să
coboare în Creatie. Rolul Fecioarei Maria nu este deci nici accidental,
nici minor, ci etern, fundamental, cosmic. Cu toate acestea, Fecioara
Maria a fost si este o fiintă umană, care prin natura ei nu se
deosebeste de alti oameni. Dar ea se deosebeste de orice alt om prin
importanta ei, si, asa cum credem noi ortodocsii, prin sfintenia ei. Mai
mult decât atât, rolul ei nu a fost doar pasiv, ce unul pe care ea însăsi
l-a acceptat. Fecioara Maria reprezintă exemplul cel mai perfect de
sinergie între lucrarea omului si lucrarea lui Dumnezeu. Mântuirea
Aceleasi
argumente privitoare la Creatie pot fi aduse si cu privire la Mântuire.
Hristos a venit în lume ca să ne mântuiască, si Fecioara Maria a fost
poarta prin care El S-a coborât. Probabil suntem cu totii de acord în
aceasta si cu totii o cinstim pentru acest rol unic. Fecioara Maria a avut
ea însăsi nevoie de un Mântuitor, dar a fost în acelasi timp cea care
L-a purtat pe Mântuitor în pântecele ei. Dar nu acesta este punctul de
despărtire între protestanti si ortodocsi.
Catolicii
o numesc pe Fecioara Maria „co-răscumpărătoare”. După câte stiu,
ortodocsii nu folosesc acest termen. În timp ce pentru catolici Fecioara
este o fiinta cerească, aproape de o altă natură decât cea umană
(vezi învătătura catolică despre imaculata conceptie), ortodocsii o
numesc doar Theotokos – Nascătoare de Dumnezeu. În toate icoanele ea
apare întotdeauna cu Pruncul Iisus, ceea ce subliniază rostul si cauza
pentru care o cinstim. Din păcate,
titlul de Theotokos – Nascătoare de Dumnezeu – îi ofensează pe unii
protestanti, cu toate că exprimă o învătătură fundamentată a
crestinismului, aceea că Logosul – Dumnezeu – S-a născut din Fecioară.
As fi curios care este opinia dvs. în această privintă. După cum
probabil stiti, episcopul Nestor a fost declarat eretic de către unul din
Sinoadele Ecumenice tocmai pentru că nega acest titlu Fecioarei Maria,
implicând oarecum prin aceasta că în Hristos ar fi existat nu doar doua
naturi ci si două persoane. El sustinea că Maria L-a născut pe
Hristos-omul, nu pe Hristos-Dumnezeu, si prin urmare Fecioara ar fi putut
fi numită Hristotokos – Născătoare de Hristos – dar nu Theotokos. În sfârsit,
ultima controversă între neo-protestanti si ortodocsi este cu privire la
posibilitatea de a ne ruga Fecioarei, sau mai concret la posibilitatea de
a ne ruga ei pentru mântuire. Aici este nevoie să fac o mai lungă
precizare cu privire la rugăciunea către sfinti, în particular la rugăciunile
adresate Fecioarei Maria. În
primul rând doresc să afirm că în această chestiune avem de-a face cu
o neputintă a limbii noastre. Rugăciunea către sfinti nu este
propriu-zis rugăciune, cel putin în sensul în care ne rugăm lui
Dumnezeu. Ar fi bine să folosim un alt cuvânt, dar acest cuvânt ne
lipseste. Atunci când ne rugăm lui Dumnezeu, o facem cu încrederea că
ne adresăm unei Fiinte infinite si atotputernice, care poate asculta si
împlini după voia Sa oricare cerere din partea noastră. Ne rugăm lui
Dumnezeu pentru că în ultimă instantă El este suveran si de El depinde
totul. Dar nu în acelasi sens ne rugăm către sfinti. Nu putem niciodată
spune unui sfânt, „vindecă-mă”, pentru că vindecarea nu poate veni
decât de la Dumnezeu. În principiu ne rugăm către sfinti (cuvântul
rugăciune fiind oarecum folosit impropriu) ca să se roage pentru noi. De
ce? Pentru că Dumnezeu ne-a legat pe toti cu legăturile dragostei si
ne-a învătat să ne rugăm unii pentru altii. Aici pe pământ noi ne
rugăm unii pentru altii, si credem că moartea nu distruge această legătură
a dragostei. Ce fac oare sfintii în ceruri, în prezenta lui Dumnezeu? Nu
se roagă oare pentru noi? Este oare posibil ca Pavel să-i fi iubit pe
credinciosii din Corint sau din Filipi, rugându-se zi si noapte pentru
ei, numai ca să devină cu totul nepăsător odată ce a trecut la
Domnul? Nu este oare Biserica una, legată prin această dragoste care
izvorăste din Dumnezeu si ne leagă pe toti cu legături vesnice? Acesta
este sensul în care „ne rugăm” la sfinti si la Fecioara Maria. Am
scris „ne rugăm” în ghilimele tocmai pentru că nu este vorba de o
rugăciune asemănătoare cu cea către Dumnezeu. Este doar o cerere ca ei
să se roage pentru noi, asa cum noi aici ne rugăm unii pentru altii. Dar de ce
ne rugăm Fecioarei Maria pentru mântuire? În nici un caz nu afirmăm că
ea ar fi cauza fundamentală a mânuirii noastre. Această cauză si
posibilitate a mântuirii se află doar în Hristos. Există însă un
sens foarte restrâns în care un om „mântuieste” pe un alt om. Acest
sens poate fi găsit, de exemplu, în Epistola lui Iacov, capitolul 5,
versetul 20, în care ni se spune că cel care întoarce pe un păcătos
de la calea lui îi va mântui sufletul. Iacov nu a intentionat în nici
un caz să introducă o nouă doctrină, după care un om Îl poate înlocui
pe Hristos ca Mântuitor. Dar un om poate fi agent în mântuirea altora.
Cel care predică evanghelia este un agent în mântuirea ascultătorilor
lui. Cel care se dă ca exemplu prin viata lui sfântă este un agent în
mântuirea celor care-l cunosc si sunt atrasi la Dumnezeu prin el. Cel
care se roagă intens pentru altii poate fi un agent în mântuirea
acestora. Acesta
este exact sensul în care ne putem ruga Fecioarei Maria pentru mântuire.
De fapt, o astfel de rugăciune este o exprimare foarte concretă a
neputintei noastre si o recunoastere că avem nevoie de ajutor. Această
rugăciune este un profund act de umilintă. Un betiv se poate usor ruga
lui Dumnezeu să-l scape de patima lui. Dar i se cere un mare curaj si o
mare umilintă să ceară ajutorul altui om, căruia să-i spună, „Roagă-te
lui Dumnezeu pentru mine să mă scape de băutură”. În acelasi sens
ne rugăm Fecioarei „să ne mântuiască”: nu pentru că ea ar fi Mântuitorul,
nu pentru că ea ar fi suverană, ci ca simplu act de umilintă, cerând
celei mai sfinte dintre femei să se roage pentru mântuirea noastră. Cinstirea Fecioarei Maria este un subiect larg, pe care putem în continuare să-l discutăm, după cum veti fi dvs. dispus si interesat. |
|||
Înainte
de a încerca să dezvolt în mod succint aceasta temă, doresc să fac
unele comentarii la răspunsul cu
privire la solicitarea unor precizări despre rolul Fecioarei Maria în
Creatie si în Mântuire, si la întrebarea anterioară cu privire la
conditia de perpetua virginitate sustinută de traditie, daca a fost o
conditie inerenta sau optională. Daca
am înteles bine, prin creatie ati înteles "realitatea creată în
exclusivitate de Întreit Unicul Dumnezeu" iar prin rolul în mântuire
ati înteles o pozitie specifică în istoria mântuirii dar nu în actul
divin, propriu zis al mântuirii. Am înteles bine? Cu
privire la caracterul fie inerent fie optional al atribuitei "pururea
feciorii a Mariei" am dorit sa stiu dacă în gândirea Ortodoxa se
atribuie anumite însusiri angelice Celei aleasă să fie Maica Domnului.
Am înteles că sustineti principiul liberei optiuni. Acum
as dori sa trec la o dezbatere mai largă.
Ca unul care socotesc un adevăr de pret principiul "Sola
Scriptura" nu mă voi referi la virtuti atribuite Maicii Domnului de
Traditie, ci la cele pe care le descrie Sfânta Scriptura.
As cuprinde aceste virtuti în câteva sub-puncte:
|