Dialog Mihai Oara - SC Decembrie 26 - Ianuarie 27, 2000 |
|||
SC | Mihai Oara | ||
Este rugaciunea în Biserica Ortodoxa o rugaciune personala sau o este pre-formulata si adresata de un preot la cererea unui enorias? | |||
|
Cred
ca mesajul dvs. foarte abreviat se refera la articolul despre rugaciunea
pentru morti, pe care tocmai l-am publicat. Dupa parerea mea este legitim
sa ma rog, "Doamne, adu-ti aminte de mama mea, sau sora mea, sau
copilul meu care a trecut la Tine. Te rog da-i odihna acolo unde
este". În biserica mea de aici, preotul începe litania, dupa care
noi adaugam numele celor morti, dupa care el se roaga ca Domnul sa ne
asculte. În
general nu vad o mare deosebire între o rugaciune spontana, personala, si
una preformulata, atâta timp cât mintea si inima mea este în ea. De
aceea, rugaciunea Tatal Nostru este foarte buna, desi a fost preformulata
de Domnul Însusi. Resping doar rugaciunea preformulata pe care o fac fara
sa particip cu mintea si inima. În cazul acesta ea se transforma într-o
formula magica, care de fapt nu are nici o putere. |
||
Nu
cred ca modul peiorativ la adresa lui Dumitru Cornilescu în care ati
citat felul în care s-a tradus 2 Tes. 2:15
da dreptul la procese de intentii.
Am consultat editia 1855 a Noului Testament tiparita la Bucuresti,
Tipografia Bisericeasca din Sfanta Mitropolie.
în textul din Matei 15:2-3 este folosita expresia
"asezamantul batranilor" iar în 2 Tes. 2
este folosit termenul "predanie". In
greceste, termenul "paradosis" poate fi tradus în trei sensuri: -
transmisie -
percept sau învatatura - traditie |
|||
Nu
cred ca Dumitru Cornilescu a avut vreo intentie rea, dimpotriva, sunt
convins ca a facut traducerea cu maxima sinceritate si devotament fata de
Cuvântul lui Dumnezeu. Exista totusi posibilitatea ca anumite convingeri
teologice sa se strecoare neintentionat în alegerea cuvintelor. Asemenea
tendinte avem fiecare. Chiar si conditionarea noastra culturala si înclinatiile
noastre sentimentale joaca un rol, dar nu putem condamna pe nimeni de
aceasta. Am
consultat editia 1855 a Noului Testament tiparita la Din
pacate cuvântul predanie este prea vechi, eu însumi nu sunt familiar cu
el. În
greceste, termenul "paradosis" poate fi tradus în trei sensuri:
transmisie Se
poate ca oricare dintre acesti termeni este corect în textul nostru. Din
pacate, multi credinciosi protestanti sau neoprotestanti vad cuvântul
"învatatura" ca referindu-se la o scriere formala (de exemplu
scrierile canonice). Cred ca este periculos sa citim acest pasaj în afara
contextului istoric. Când Pavel l-a îndemnat pe Timotei sa tina învatatura
(sau traditia) cred ca s-a referit la o învatatura corecta dar
ne-formalizata înca. Cred ca s-a referit de asemenea la tot ce Pavel a
demonstrat, nu numai prin cuvinte ci si prin comportare, prin obiceiuri,
prin structurile bisericiesti pe care le-a lasat în urma lui. Toate
acestea pot fi descrise prin cuvântul traditie. Am
vrut sa pun în evidenta faptul ca învataturile Noului Testament nu au
cazut din cer, ci s-au dezvoltat organic în cadrul Bisericii apostolice.
Unele dintre scrieri (de exemplu Evanghelia lui Toma) au fost ulterior
respinse, nu pentru ca a venit vreun semn din cer, ci pentru ca nu se
potriveau învataturii si practicii curente a Bisericii, cu alte cuvinte
Traditiei. Pâna când canonul a fost final stabilit în secolul 4 si 5,
Traditia a fost mijlocul de verificare si validare a scrierilor existente.
Pâna
la urma, ambii termeni sunt corecti (traditie, învatatura), daca avem
gija sa nu pierdem sensul nici unuia dintre ei. Mi-e teama ca multi
neoprotestanti au pierdut cealalta jumatate de sens, aceea de traditie. Se poate sa aveti alta parere, pe care o respect, fara a fi însa de acord.
|
|||
Care
este deci concluzia? A fost
Cornilescu in afara sensului original când a tradus "învataturile"
si nu "traditiile"? Întrebarea
este: acum, când avem Cuvântul scris al lui Dumnezeu, insuflat de
Dumnezeu Însusi si probat ca fiind "viu si lucrator", ce facem
cu traditiile care contrazic acest Cuvânt? Sunt de mentinut sau sunt de reconsiderat? Daca traditia concorda cu Scriptura, atunci "Sola Scriptura" este un principiu viabil. A ataca "Sola Scriptura" si-ar gasi justificare când se considera ca Scriptura nu este suficienta, mai trebuie ceva adaugat la ea. |
|||
Cred
ca în general o traducere nu este „buna” sau rea”, ci „mai
buna” sau „mai rea”. Personal cred ca folosirea cuvântului
„traditie” este mai aproape de intentia originala a lui Pavel. Dar
problema devine una semantica si poate fi dezbatuta la nesfârsit... Dupa
cum am mai afirmat, Biserica Ortodoxa vede Scriptura ca o parte a
Traditiei (de fapt partea cu cea mai mare autoritate). Traditia nu poate
fi auto-contradictorie, si prin urmare nu poate contine parti care sa
contrazica Scriptura. Învataturile si practicile care nu se armonizeaza
cu Scriptura nu-si au nici un loc în Traditie si trebuie excluse. Cred ca
prin aceasta v-am raspuns la prima întrebare. Alternativele
pe care le prezentati în a doua parte a mesajului dvs. nu sunt singurele
posibile. Dvs. scriti ca orice parte a traditiei (a) sau contrazice
Scriptura, deci ar trebui exclusa, sau (b) repeta Scriptura, deci poate fi
retinuta. Aceasta ar duce în mod implicit la Sola Scriptura. De
fapt exista si o alta posibilitate: Traditia nici nu contrazice Scriptura,
nici nu o repeta mecanic, ci ea completeaza, explica si împlineste
Scriptura. Un foarte bun exemplu este Crezul, care este parte a Traditiei
ortodoxe. Crezul nu apare în mod explicit în Scriptura. Conform dilemei
pe care mi-o prezentati, ar însemna fie (a) sa distrugem Crezul ca fiind
în contradictie cu Scriptura sau (b) sa-l dam de o parte, ca fiind
inutil, învatatura existând deja în Scriptura. La fel se poate spune cu privire la orice predica sau la orice carte crestina. Principiul Sola Scriptura dus la extrem ar însemna sa eliminam predicile sau scrierile crestine, ele fiind fie repetitii ale Scripturii (deci inutile), fie contraziceri ale Scripturii (deci periculoase). |
|||
Încerc
sa schitez unele discrepante intra Biblie si traditie cu privire subiecte
majore ale credintei: Criteriul
Adevarului
Traditia
descrie drept criteriu al adevarului Biblia completata si interpretata de
traditie în acceptiunea Bisericii. Biblia
spune insa : Isus e Calea, Adevarul si Viata (Ioan 14.6). Cuvântul Tau
este Adevarul (Ioan 17:17). Duhul Sfânt este Duhul Adevarului (Ioan 16). Îndreptatirea
(Justificarea) Cum
poate un pacatos sa devina drept înaintea lui Dumnezeu? Traditia
spune ca prin tainele administrate
de Biserica, inclusiv spovedania.
Biblia spune ca prin credinta, fara merite personale (Rom 4:5). Faptele
bune sunt consecinta dobandirii starii îndreptatire înaintea lui
Dumnezeu, nu conditia ei. Nasterea
din nou
Traditia:
spune ca se capata prin taina botezului. Biblia
spune ca se capata din apa Cuvântului lui Dumnezeu, prin Duhul Sfânt
(Ioan 3:5). Mântuirea Traditia
spune ca se capata prin taine, prin Biserica, prin rugaciune post-mortem ,
prin credinta si fapte bune.
Biblia
spune ca mântuirea este numai prin Isus, în temeiul jertfei de la cruce
(Fapte 4:12; 1 Ioan 1:7) Mai sunt multe alte discrepante. Eu aleg si cred ce zice Biblia. Vreau sa pastrez numai traditii confirmate sau necontrazicand Biblia.
|
|||
Criteriul
adevarului
Nu vad aici o reala contradictie. Personal as respinge orice învatatura data de un ortodox daca ea ar contrazice Cuvântul lui Hristos sau marturia Duhului Sfânt. Am încercat sa descriu în articolul meu cum noi toti folosim o traditie sau alta, interpretarile noastre fiind marcate de anumite traditii. Am simtit ca Traditia (cu T mare) Bisericii Ortodoxe are un ascendent, fiind fundamentata în scrierile Parintilor, dintre care unii i-au cunoscut direct pe Apostoli sau pe urmasii lor. Traditiile protestante sunt mai recente, si de aceea, chiar daca le accept pe unele ca fiind foarte bune, trebuie sa fiu foarte atent. Îndreptatirea Intentionez
sa scriu un articol pe tema aceasta,
dar pâna atunci caut sa va raspund pe scurt. Dupa
cum am înteles eu, pentru ortodocsi tainele sunt doar mijloace ale
harului, nu cauza primara a mântuirii, asa cum ar reiesi din comparatia
dvs. Mântuirea este pentru ortodocsi o calatorie, nu o criza sau o
decizie izolata (probabil aici nu sunteti de acord). Credinciosul primeste
har prin aceste taine, dar ele nu constituie cauza ultima a mântuirii. Nici un teolog Ortodox nu spune ca mântuirea se capata prin fapte. Un om, daca ar face cele mai minunate fapte, nu s-ar putea mântui singur. Atâta doar, ca adevarata credinta se manifesta în MOD NECESAR prin fapte, asa cum spune clar Ap. Iacov în epistola sa (epistola pe care Luther a vrut sa o scoata din canon). Nasterea
din nou Credeti
deci ca botezul nu mai este necesar pentru mântuire? Eu cred ca este
necesar. Faptul ca Dumnezeu poate mântui si fara botez (vezi cazul tâlharului
de pe cruce) este o prerogativa a lui Dumnezeu, pe care noi nu o putem
invoca pentru a evita botezul. În ce priveste Duhul Sfânt, cred ca
suntem de acord ca lucrarea Lui este esentiala. Mântuirea Din nou,
nu cred ca ati enuntat exact pozitia teologica ortodoxa. Ortodocsii cred
în lucrarea Domnului Iisus ca esenta, cauza a mântuirii. În acest sens,
este singura cauza, si sunt de acord cu acel “Numai". În acelasi
timp, mântuirea se cladeste si se întareste în viata noastra prin
aceste mijloace, care nu sunt în ele însele cauza mântuirii. În
acelasi fel, propovaduirea evangheliei este un mijloc, dar nu o cauza.
Aceasta înseamna ca oamenii nu se mântuiesc fara sa auda cuvântul, dar
cuvântul nu este cauza mântuirii, ci un mijloc. Poate o mica întrebare ramâne, "Care sunt traditiile confirmate?" Altfel sunt de acord cu dumneavoastra. |
|||
Traditiile
confirmate sunt traditii care nu sunt prezentate in mod expicit în
Scriptura, dar care nu contin vreun element care contrazice Scriptura.
Ati dat exemplul amvonului. Daca
un preot, un pastor sau un predicator vesteste Cuvântul la un colt de
strada, este important Cine l-a trimes si ce predica, nu prezenta, absenta
sau culoarea amvonului. În
completarea unui mesaj anterior, doresc sa precizez ca sustinad ca botezul
nu mântuieste ci Christos mântuieste, n-as vrea sa se creada ca sunt
impotriva botezului. Botezul
isi are rostul lui si a ignora acest rost este un aspect daunator pentru
crestini.
|
|||
Va
multumesc pentru aceasta precizare si ma declar întru totul de acord.
Personal nu as accepta nici o învatatura sau practica daca nu as gasi-o
în armonie cu Scriptura. |
|||
Am
citit partea III din articolul -
recenzie scris cu privire la lucrarea "Adevarata Credinta",
monografie cu caracter istorico-teologica scrisa cu cativa ani în urma de
fratele Iosif Ton, cunoscut vestitor al Scripturilor Sfinte printre
vorbitorii de limba romana. Am
citit si eu lucrarea mentionata ca cativa ani în urma si am ramas cu
gandul esential ca nevoia absoluta a vorbitorilor de limba romana este
aceea de a cunoaste si de a primi, fiecare în chip individual adevarata
credinta". Ceea ce mi
s-a parut ca transpare din recenzia Dvs. este ca se considera ca o anumita
denominatiune religioasa detine monopolul adevaratei credinte; intr-un
asemnea caz, acea
denominatiune religioasa detine monopolul Dumnezeirii.
Întrebarea
- sub aspect logic - este: Cum
poate fi monopolizat Infinitul? In
partea 3-a a studiului Dvs. se
pare ca va nemultumeste faptul ca Iosif Ton, pe baza analizei a trei
cazuri din istoria Bisericii Ortodoxe Romane a formulat concluzia ca BOR
nu poate fi reformata. Întrebarea
mea este: De ce sa fie
reformata, când teologii ei o considera, în temeiul istoricitatii
multimilenare, ca detinând monopolul adevarului? Optica
prin care ati analizat pledoaria lui Iosif Ton a fost aceea de a
"apara valorile ortodoxiei".
Sugerez ca adevarul divin este aparat si este victorios prin
lucrarea directa a lui Dumnezeu. Adevarul
divin este auto-suficient si self-prevalent.
În acelas timp, sugerez ca I.T. abordând problema unei
"reforme" în BOR nu a avut în vedere
abolirea unor traditii puternic înradacinate ci un aspect central:
continutul credintei propovaduite de BOR.
Daca privim lucrurile prin prisma realitatii, trebuie sa
recunoastem distantari fata de ce au predicat apostolii si ceea ce se
predica azi. Voi
da câteva exemple: Noul
Testament - sustine absoluta
necesitate de a-L cunoaste pe Christos ca pe Mântuitorul personal.
Ce specific îmi rasuna cuvintele lui Toma: "Domnul meu si Mântuitorul
meu" M-as bucura
nespus de mult ca tot mai multi români sa poate spune la fel. Ap.
Pavel zice: "Christos Isus a
venit în lume sa mântuiasca pe pacatosi, dintre care cel dintâi sunt
eu". Orice om are nevoie de întoarcerea la Dumnezeu.
Conceptul ca cineva devine crestin prin nastere, doctrina
regenerarii prin botez si cu aceasta cea a unei mântuiri automate prin
Biserica si prin servicii religioase post-mortem poate fi sustinuta de
traditii dar nu de Scriptura. Biblia
pune primirea mântuirii în Christos la inceputul vietii de credinta.
Faptele bune, trairea virtutilor crestine sunt o consecinta a
realitatii mântuirii, nu o conditie a mântuirii.
În multe biserici ortodoxe se predica o mântuire care se obtine
la sfarsit, când se pun în balanta faptele bune si cele rele ale unui
individ, inclusiv rugaciuni si alte actiuni post-mortem intiate de
persoane apropiate celui decedat. A
gandi astfel, înseamna a socoti ca jertfa lui Christos nu este de ajuns
pentru mântuire, ca strigatul Lui de pe cruce "S-a sfârsit"
nu se aplica la mântuire, caci lucrarea de mântuire nu s-a sfârsit. Daca
interpretez bine afirmatiile lui I.T. înteleg
ca el se referea la o reformare a vietilor personale ale
crestinilor ortodocsi, bazata pe aplicarea principiilor Evanghelie
la vietile prin recunoastrea în Isus Christos a unui Mântuitor personal,
tare pe pamânt si în cer.
Aceasta ar aduce o înviorare a vietii spirituale a Bisericilor Am
fost intr-o noapte de-nviere la Patriarhie.
Am fost socat sa-L aud pe Intaiul Statator spunand :
"Sarbatorim azi Invierea naturii, dupa o lunga peroada de
inghet si moarte." Este drept,
a incheiat cu crestinescul: "Christos a-nviat".
Înteleg prin reformarea unei biserici clerici adanc convinsi de
adevarurile crestine, care cunosc nu despre Dumnezeu
ci Il cunosc personal pe Dumnezeu prin Christos si care învata pe
enoriasi ca Christos este singurul Mântuitor. Este
în stramosescul colind "O, ce veste minunata"
un vers care, crezut, marcheaza "reforma" în viata
personala: Pe
Fiul cel din vecie
|
|||
Încerc
sa va raspund la ultimul dvs. mesaj. Dumneavoastra
scrieti, „Ceea ce mi s-a parut ca
transpare din recenzia Dvs. este ca se considera ca o anumita
denominatiune religioasa detine monopolul adevaratei credinte; într-un
asemnea caz, acea denominatiune religioasa detine monopolul
Dumnezeirii.”
Personal
eu nu sar la aceasta concluzie. Eu
vad Biserica istorica (care coincide în mare parte cu cea Ortodoxa) ca un
cadru plenar de manifestare a Împaratiei lui Dumnezeu în lume, asa cum a
fost si Israelul înainte. A avut Israel monopolul adevarului? Absolut nu.
Au fost multi credinciosi mântiti si în afara lui Israel. Au existat în
afara Israelului oameni mai drepti si mai buni. Dar ca popor, Dumnezeu a
ales sa se manifeste în Israel si prin Israel. Nu
cred ca un ortodox umil si cinstit ar pretinde ca are monopolul
adevarului. Tocmai citesc o carte ortodoxa foarte buna, plina de citate
din C.S. Lewis si Bonhoffer, care nu erau ortodocsi. Deci,
daca un ortodox ar pretinde ca detine monopolul adevarului, greseste, nu
numai prin falsitatea afirmatiei, ci si printr-un spirit de mândrie si
aroganta. Daca asa ceva ar fi reiesit din articolul meu, îmi cer iertare,
si daca exista vreo afirmatie directa în acest sens sunt gata sa o
corectez. În
partea 3-a a studiului Dvs. se
pare ca va nemultumeste faptul ca Iosif Ton, pe baza analizei
a trei cazuri din istoria Bisericii Ortodoxe Romane a formulat
concluzia ca BOR nu poate fi reformata.
Întrebarea mea este: De
ce sa fie reformata, când teologii ei o considera, în temeiul
istoricitatii multimilenare, ca detinând monopolul adevarului? Pe
lânga cele de mai sus, adaug ca Iosif Ton sare în mod superficial la
concluzia ca BOR trebuie reformata. Sunt si eu de acord ca BOR trebuie sa
se modernizeze în anumite privinte (de exemplu sa evite limbajul învechit,
sa accentueze mai mult studiul Bibliei, etc.). Dar IT are o alta reforma
în vedere, una în urma careia BOR s-ar schimba dupa chipul si asemanarea
bisericilor baptiste. Aceasta ar echivala nu cu o reformare, ci cu o
desfintare. Conceptul
ca cineva devine crestin prin nastere, doctrina regenerarii prin botez si
cu aceasta cea a unei mântuiri automate prin Biserica si prin servicii
religioase post-mortem poate fi sustinuta de traditii dar nu de Scriptura. Marea
mea descoperire, care m-a atras catre Ortodoxie, este ca adevarata
traditie Ortodoxa îi cheama pe oameni tocmai la o legatura personala cu
Domnul Iisus. V-as recomanda sa cititi scrierile unor sfinti sau teologi
ortodocsi clasici, si sa vedeti ca aceasta este o tema centrala. Unul din
conceptele de baza ale ortodoxiei este acela de THEOSIS, în care omul se
apropie atât de mult de Domnul Iisus, încât Acesta ia chip în el.
Aceasta apropriere se face pentru credincios prin asceza, care implica
renuntare la lume (în spirit), rugaciune, post, etc. Toate acestea nu au
valoare în sine ci sunt doar mijloace de a-L cunoaste pe Hristos. Trebuie
sa recunosc faptul ca multi dintre cei care sunt nominali ortodocsi nu au
habar de toate acestea. Ei cred ca botezul si participarea o data pe an la
slujbe este suficienta. Dar nu asa ceva m- a atras pe mine. În
multe biserici ortodoxe se predica o mântuire care se obtine la sfarsit,
când se pun în balanta faptele bune si cele rele ale unui individ,
inclusiv rugaciuni si alte actiuni post-mortem intiate de persoane
apropiate celui decedat. Idea
"balantei" de la judecata, nu apartine traditiei ortodoxe
adevarate. De fapt am citit lucrari ortodoxe în care catolicii sunt
atacati tocmai pentru aceasta conceptie, pe care teologii ortodocsi o vad
ca legalista si rationalista, si o resping hotarât. Din nou precizez ca
nu ma refer la anumite conceptii populare care pot fi gresite. Pe
de alta parte, ortodoxia are o conceptie mai nuantata despre mântuire,
care nu se potriveste cu o anumita tendinta de a supersimplifica. Printre
neoprotestanti se spune adesea, "X este mântuit pentru ca pe data de
... a primit pe Iisus în inima lui." As încerca sa rezum (în mod
imperfect) conceptia ortodoxa despre partea omului în mântuire prin
urmatoarele: -
Omul trebuie sa fie botezat (cu toate ca Dumnezeu poate hotarâ sa
mântuiasca si ne-botezati) -
Omul trebuie sa creada cu adevarat. Fara credinta nu exista mântuire. -
Biserica se aseamana cu un "spital" care se îngrijeste
de noi cei bolnavi, într-un cadru propice vindecarii. Din aceasta cauza,
cel care o respinge îsi pune în primejdie mântuirea. Dar Dumnezeu poate
mântui si în afara Bisericii, asa cum poate mântui si în afara
botezului. -
Mântuirea este o calatorie, nu o stampila pe pasaport. -
Nu putem judeca starea de mântuire a altora, pe care doar Dumnezeu
o stie. -
Nu exista nici o contradictie sau despartire între credinta si
fapte. Ele sunt într-o relatie de "sinergie", în care fiecare
se manifesta prin cealalta. Lipsa faptelor (manifestate într-o viata
crestina adevarata) înseamna lipsa credintei. Straduinta de a face fapte
este de fapt manifestarea credintei. -
Faptele nu pot nici pe departe sa asigure mântuirea, pe care o
primim ca har, nu ca merit. Înaintea lui Dumnezeu nu avem merite. -
Siguranta mântuirii nu vine nici din fapte, nici dintr-o
"semnatura" ("L-am primit pe Hristos"), ci din
dragostea infinita si tainica a lui Dumnezeu pentru oameni. Aceste
puncte le-am gasit în diverse scrieri ortodoxe. Poate ele nu se potrivesc
cu ce stiam noi înainte, nici cu anumite conceptii populare, dar
reprezinta adevarata conceptie ortodoxa, asa cum a fost exprimata de
reprezentantii ei cei mai de seama. A
gandi astfel, înseamna a socoti ca jertfa lui Christos nu este de ajuns
pentru mântuire, ca strigatul Lui de pe cruce
"S-a sfarsit" nu
se aplica la mântuire, caci lucrarea de mântuire nu s-a sfarsit. Pot
afirma cu mare siguranta ca ortodoxia recunoaste jertfa Domnului Iisus ca
singurul temei al mântuirii. Sa nu confundam partea lui Dumnezeu cu
partea omului. În ce ne priveste pe noi oamenii, este bine sa participam
la toate aceste aspecte ale viatii crestine. Ele nu sunt CAUZA mântuirii,
ci acordul pe care noi ni-l dam ca sa o primim si sa ne-o însusim. Daca
interpretez bine afirmatiile lui I.T. înteleg
ca el se referea la o reformare a vietilor personale ale
crestinilor ortodocsi, bazata pe aplicarea principiilor Evanghelie
la vietile prin recunoastrea în Isus Christos a unui Mântuitor
personal, tare pe pamant si în
cer. Aceasta ar aduce o inviorare a
vietii spirituale a Bisericilor. Înteleg
ca dvs. încercati sa priviti cu bunavointa afirmatiile lui. Mi-e teama însa
ca lucrurile nu stau asa. Daca ar fi dorit doar o înoire personala a
credinciosilor ortodocsi, nu ar fi atacat în principiu BO. Ati citit
probabil prima parte a recenziei mele si va aduceti aminte ca el se uneste
cu istorici români cu conceptii iluministe, care arunca insulte la adresa
BO. Vad aici un interes care merge dincolo de grija pentru viata personala
a credinciosilor ortodocsi. Am
fost intr-o noapte de-nviere la Patriarhie.
Am fost socat sa-l aud pe Întaiul Statator spunand :
"Sarbatorim azi Invierea naturii, dupa o lunga peroada
de inghet si moarte." Este
drept, a incheiat cu crestinescul : "Christos
a-nviat".
Este
greu sa judecam aceste afirmatii în afara contextului. Nu cred ca prima
afirmatie se vrea a fi o noua învatatura. Ea este cel mult o licienta
poetica. Înteleg
prin reformarea unei biserici clerici adânc convinsi de adevarurile
crestine, care cunosc nu despre Dumnezeu ci
Îl cunosc personal pe Dumnezeu prin Christos
si care învata pe enoriasi ca Christos este singurul Mântuitor. Ati
exprimat perfect si dorinta inimii mele. Sper si eu ca toti ortodocsii români
sa evolueze catre o traire mai înalta, si mai personala cu Domnul Iisus.
|
|||
Articolul,
publicat în l. engleza de dl. Joel Kalivesmaki, are un titlu foarte
sugestiv: "Nu adauga la cuvintele Lui", o parafrazare a
gandului pe care il impartasesc multi crestini, unii dintre ei crestini
ortodocsi, ca Cuvântul lui Dumnezeu este deplin suficient, ca acest Cuvânt
nu are nevoie sa se sprijine pa cârji pastorale, papale sau filozofice. Autorul
sustine idea ca faptul ca sunt 27 de carti incluse în canonul Noului
Testament este rezultanta a faptului ca Sfânta Traditie a stabilit, prin
proceduri eclesiastice acest lucru. Aceasta
este considerata de autor o dovada de necontestat ca fara Traditie Cuvântul
n-ar fi ajuns la noi, si mai mult, ca Traditia si Cuvântul merg împreuna
si ca deciziile canonizate de Biserica trebuiesc venerate si pastrate. Desigur,
lasând la o parte caracterul subiectiv al istoriei scrise (exceptie fac
numai cartile istorice al Bibliei), mi
se pare ca atribuind Traditiei meritul si functia de pastrare a Bibliei se
face o regretabila confuzie intre cauza si instrumentalitate.
Cauza exitentei si pastrarii Bibliei este Însusi Dumnezeu.
El a inspirat pe scriitorii Scripturilor Sfinte,
El a pastrat si a sprijinit raspandirea Scripturii, în conditii de
accentuate ostilitati la adresa Biblie.
A folosit oameni, dar oamenii au fost intrumente în mana lui
Dumnezeu. Suntem în
pericolul de a ne atinti ochii la instrumente uitând pe Cel ce reprezinta
cauza primara, cauza eficienta. La
Ioan 6, Mântuitorul le atrage atentia Iudeilor ca "Dumnezeu le-a
trimes mana în pustie" si ei ziceau ca Moise a facut acest lucru.
Asa se pare ca se
procedeaza când se afirma ca autoritatea Noului Testament a fost
conferita de Sionoade, de Traditie. Sunt
deplin convins ca Noul Tetament are putere divina în el însusi.
Am vazut mii de persoane care au crezut în Hristosul Bibliei si a
caror viata a fost schimbata din temelii. Am
cunoscut persoane care, la sfârsitul vietii lor pe pamânt, cu forte
fizice din ce în ce mai plapande, puteau zice:
"Am fost si sunt un om fericit. Christosul
Noului Testament, Mântuitorul si Domnul meu a facut aceasta.
Nu mi se pare corect sa se afirme ca scrierile Noului Testament nu
au autoritate intrinseca ci ca autoritatea le-a fost conferita de cutare
Sinod (acest argument a fost folosit în combaterea lui Josh McDowel).
îmi place sa cred ca cele 27 de carti aveau deja autoritate si
raspndire printre biserici si ca Sinodul a consemnat o conditie, o
situatie deja existenta. As
avea mai multe discutii pe marginea articolului sus-mentionat, dar de
aceasta data, ma refer la citatul introductiv din Toma 5.
Acest citat suna astfel: "Recunoaste
ce ai înaintea ochilor si atunci ti se va arata ceea ce este ascuns" Suna
cam filosofic: de la gândirea concreta la gândirea abstracta".
Sugerez ca nu asta este calea de cunoastere spirituala.
Aci, este nevoie de ochi spirituali deschisi prin revelatia divina,
accesibila prin credinta. Iar
credinta vine în urma auzirii si auzirea din cuvântul lui
Christos". Multumesc
ca mi s-a adus la cunostinta despre acest interesant articol, l-am citit
cu atentie si sper sa mai stam de vorba pe marginea lui.
|
|||
Iata
câteva comentarii la reflectiile dvs. Mai
întâi vreau sa-mi exprim încrederea în competenta lui Joel, care îsi
pregateste doctoratul tocmai pe subiectul scrierilor timpurii ale
bisericii, deci este foarte compentent. Aceasta
este considerata de autor o dovada de necontestat ca fara Traditie Cuvântul
n-ar fi ajuns la noi, si mai mult, ca Traditia si Cuvântul merg împreuna
si ca deciziile canonizate de Biserica trebuiesc venerate si pastrate. Cred
ca am fi primit cartile canonului si fara hotarârile Sinoadelor, dar am
fi ramas cu o serie de probleme. Joel arata în articol ca în primele
veacuri circulau foarte multe scrieri prin biserici. Fara o stabilire
formala a canonului crestinatatea ar fi fost întotdeauna framântata de
întrebarea "Care scrieri sunt inspirate si care au autoritate?" Desigur,
lasand la o parte caracterul subiectiv al istoriei scrise (exceptie fac
numai cartile istorice al Bibliei), mi
se pare ca atribuind Traditiei meritul si functia de pastrare a Bibliei se
face o regretabila confuzie intre cauza si instrumentalitate.
Cauza exitentei si pastrarii Bibliei este Însusi Dumnezeu.
El a inspirat pe scriitorii Scripturilor Sfinte,
El a pastrat si a sprijinit raspandirea Scripturii, în conditii de
accentuate ostilitati la adresa Biblie.
A folosit oameni, dar oamenii au fost intrumente în
mana lui Dumnezeu. Sunt
cu totul de acord cu dumneavoastra. Pastrarea si transmiterea Bibliei s-a
facut prin providenta lui Dumnezeu si oamenii au fost doar instrumente.
Dar acum îmi pun întrebarea: Daca aceste "instrumente" au fost
folosite ca sa judece care sunt scrierile sfinte, ce am de zis cu privire
la alte judecati facute de aceleasi instrumente? Cei
mai multi protestanti resping multe aspecte care ne-au provenit prin
aceasi filiera a Traditiei, de la aceasi Biserica din primele veacuri
crestine: *
cinstirea Fecioarei Maria si a sfintilor *
icoanele *
organizarea bisericieasca (de exemplu functia de episcop, separata de cea
de preot) Motivul
care se aduce acestei respingeri este ca Biserica de dupa edictul de
toleranta din 313 a lui Constantin s-ar fi corupta de practici si învataturi
pagâne. Se mai spune ca toate acestea nu sunt bazate pe Biblie (fapt care
uneori poate fi disputat). Dar, daca Biserica a fost atât de corupta, cum
ne putem încrede ca ne-a transmis un canon curat? Dupa cum vedem, Biblia
nu ne da ea însasi o definitie a canonului. Mai mult decât atât, uneori
citeaza cu autoritate carti care au fost excluse din canon (de exemplu
cartea lui Enoh). Întrebarea
aceasta nu este doar retorica. Dupa câte probabil stiti, Luther a vrut sa
excluda din canon Epistola lui Iacov. El s-a bazat pe aceasi teorie ca
Biserica a fost corupta, prin urmare concluzia logica este ca avem dreptul
de a revizui canonul pe care aceasta ni l-a transmis. Întrebarea
pentru mine, dvs. si Joel Kalvesmaki nu este daca acceptam canonul. Îl
acceptam fara nici o ezitare. Întrebarea este mai degraba, de ce
respingem filiera prin care ni s-a transmis? Eu cred ca Traditia este
opera Duhului Sfânt în Biserica si istorie. Altii cred ca Traditia este
pur omeneasca si se îndeparteaza de învatatura si voia lui Dumnezeu. Dar
atunci ce siguranta mai au acestia cu privire la canonul care ne-a venit
prin aceasi Traditie? Pe ce baza admitem anumite aspecte ale Traditiei cum
ar fi canonul si Dumineca (despre care nu avem în Biblie nici o porunca
sa o tinem), dar respingem altele, spunând ca Traditie este infiltrata de
pagânism. As
avea mai multe discutii pe marginea articolului sus-mentionat, dar de
aceasta data, ma refer la citatul introductiv din Toma 5.
Acest citat suna astfel: "Recunoaste ce ai înaintea
ochilor si atinci ti se va arata ceea ce este ascuns." Suna cam
filosofic: de la gandirea concreta la gandirea abstracta".
Sugerez ca nu asta este calea de cunoastere spirituala. Nici
autorul, nici eu nu consideram acest citat ca având autoritate. |
|||
Încep
cu doua precizari: 1.
Comentariile privitoare la articolul
despre "Canon" nu trebuie considerate ca o încercare de
sub-apreciere autorului articolului.
El a realizat o sinteza bine documentata si interesanta cu privire
la acest subiect, apreciez eruditia si travaliul depus pentru a realiza,
în mod succint o expunere cu real caracter academic. 2.
Referirile mele la IT sunt bazate pe fluxul ideatiei, nu pe actiuni
cu caracter istoric sau episodic. în
fapt, n-as avea elemente suficiente pentru a aborda în vreun fel cel de
al doilea aspect. Trecand
la continuarea gandurilor pe marginea articolului dlui Joel Kalvesmaki
doresc sa abordez o a doua problema de fond: Are
Biblia autoritate si putere intriseca? Cu
alte cuvinte: Se impune prin ea însasi
sau se impune prin influiente externe? Rog
sa mi se permita sa cred ca nu gresesc daca afirm categoric ca nu sinodul,
nici credinta unora (mai multi sau mai putini) ci Dumnezeu a dat
autoritate Scriturii. În profetul
Ieremia se spun cuvintele: "Nu
este Cuvântul Meu ca un ciocan care sfarma stanca?".
Sunt în Istoria Bisericii ilustari ale unei asemenea puteri.
Sfantul Augustin era în vizita la prietenul sau Apius, intr-
radina frumoasa. Deodata, aude un
glas de copil spunand cu o voce cantata: "Toli, lege" (Ia si
citeste - în Latina). S-a dus în
biblioteca amicului sau si a gasit sulul Epistolei catre Romani.
A citit din Romani 13:12 "Noaptea aproape a trecut, se apropie
ziua, sa ne dezbracam de lucrarile întunerecului si sa ne îmbracam cu
faptele luminii. Sa traim frumos,
ca-n timpul zilei...Îmbracati-va în Domnului Isus Christos". Acest
text a dus la convertirea lui Augustin. N-a
fost la lucru decât puterea Scripturii si puterea Duhului Sfânt.
Dl. Joel spune: "Noul
Testament are autoritate asupra noastra pentru ca îl credem".
În întelegerea mea, are si daca cineva nu crede: are putere sa îndrepte
spre mântuire pe cei ce cred si sa înstiinteze cu privire la judecata
lui Dumezeu pe cei ce nu cred. Am
auzit pe un batran spunand: "Noi
pretindem ca studiem Cuvântul lui Dumnezeu.
Ce-ar fi sa ne studieze Scriptura pe noi" Ce-ar
fi? Am fi intrumente ala raspândirii
Împaratiei lui Dumnezeu. Canonul
Noului Testament a recunoscut autoritatea cartilor lui componente dar nu a
creat, nu a determinat aceasta autoritate.
Cuvântul Domnului este un ciocan care sfarma stanca nu pentru ca
asa a hotarât un consiliu de personalitati abilitate de Dumnezeu cu
discernamânt spiritual, ci pentru ca Dumnezeu Însusi le-a conferit
aceasta autoritate. Un
profesor universitar care preda marxismul la Universitatea din Timisoara a
primit sarcina, în cadrul activitatii "stiintifice" sa studieze
cele patru evanghelii, sa gaseasca contraziceri între ele si sa publice o
brosura în care sa demonstreze ca un intelectual nu poate crede ce spune
Noul Testament. Profesorul
a început cu citirea evangheliilor. A
fost impresionat de limbajul simplu dar patrunzator, de naturaletea
expunerilor, de prospetimea narativa; într-o
prima faza, a gândit: n-am sa pot scrie ceva împotriva acestor carti.
Nu mai citise niciodata carti de o asemena puritate.
La textul de la Matei 11: "Veniti
la Mine, voi cei truditi si împovarati si Eu va voi da odihna", a
simtit ca apelul avea o adresa personala.
El continea o chemare: Veniti, o adresa:
"la Mine", o
calificare: "truditi si impovarati"
si o asigurare "Va voi da odihna".
Nu fara lupte launtrice, nu fara temeri, a înteles Cine este
Christosul Noului Testament, a crezut în El si a primit odihna spirituala
pe care o promite Mântuitorul. Desigur,
a parasit profesiunea care îl plasa în randurile ateistilor militanti si
si-a ales un drum greu, dar a primit odihna constiintei Sale, odihna
partasiei cu Mântuitorul pacatosilor. Ma
voi referi pe scurt la faptul ca existe "apocrife" care au
candidat sau ar fi putut candida la apartenenta de NT.
Dl JK sugereaza ca neapartenenta acestora este un rezultat al hotarârilor
sinodale si, formal, s-ar putea sa fie asa.
Ce as vrea sa arat este ca Canonul NT nu a este rezultatul
conjugarii necesitatii cu întâmplarea. Dumnezeu,
Care stie sfârsitul lucrurilor înante de a începe, hotarâse mai
dinainte ce carti intra în componenta NT.
Dumnezeul omniscient nu este luat prin surprindere de absolut
nimic: El e Dumnezeu. Sugerez ca
fiecare carte a Noului Testament are un loc specific, un rol specific în
transmiterea gândurilor lui Dumnezeu, toate fundamentate pe tema centrala
a Christosului lui Dumnezeu, Creator,
Mântuitor, Domn. Neincluderea duce
la gândul ca, cu siguranta, alte carti, numite de istoria crestinsmului
din primele secole "apocrife" nu erau necesare, canonul fiind
complet. Conciziunea Scripturilor
caracterizeaza felul specific al adresarii lui Dumnezeu catre oameni.
Includerea "apocrifelor" dupa ce toate locurile si
rolurile erau acoperite în mod exemplar, ar fi însemnat o diluare a
mesajului lui Dumnezeu. Este în
matematica un principiu: tot ce nu ajuta, încurca. Daca
socotim Noul Testament o simfonie conceputa de Vesnicul Dumnezeu folsind
pentru scrirea ei oameni inspirati de Duhul Sfânt si recunoscuta dupa
secole intr-un canon multi-milenar, cine
ar putea sugera ca simfonia este incompleta si necesita completari.
Ce-ar fi ca muzicienii sa amestece pe Mozart cu Ceaicovski pentru
ca amandoi au avut talent? Spunând
acestea, nu sustin ca oameni interesati n-ar putea citi
"apocrife". Cred ca
at fi de citit nu cu marca "Asa vorbeste Domnul" ci cu marca
"asa a scris "X" în secolul "Y".
As sugera ca referirea la apocrife ca suport pentru anumite idei si
practici religioase o poate face cineva ca parere personala, nu ca punct
de vedere al Bisericii. Acum
37 de ani, cu putin înainte de a pleca "acasa la Domnul", Tudor
Popescu spunea unui grup de tineri: "Ramâneti
la simplitatea Evangheliei". M-a
urmarit de atunci doua idei: frumustea
simplitatii, si simplitate în integritate, nu simplitate prin
simplificare. "Fiti intelepti ca serpii si simpli ca porumbeii" |
|||
Când
eram în anul trei la facultate a venit la mine un coleg care era de
origine evreu si foarte interesat de credinte de tip New Age. El mi-a
declarat ca a devenit brusc interesat de crestinism. Motivul era ca a
gasit o versiune în limba franceza a Evangheliei lui Toma.
Aceasta Evanghelie, încarcata de idei gnostice, era foarte
atragatoare pentru gusturile si interesele lui. Încercînd sa-l aduc la
credinta dreapta, i-am vorbit de mesajul celorlalte patru evanghelii. Dar
el argumenta ca aceasta Evanghelie a lui Toma este din aceasi epoca, are
aceasi atestare documentara, prin urmare nu vede nici un motiv sa nu o
considere pe aceasta în rând cu celelalte patru. În
cele din urma am folosit singurul argument pe care l-am considerat
suficient de puternic. I-am zis, "Biserica Crestina din toate
timpurile a folosit cele patru Evanghelii, nu Evanghelia lui Toma. De ce
vrei sa urmezi o carte pe care Biserica, crestinii nu au acceptat-o ca
fiind de la Dumnezeu?" Acum
îmi dau seama ca am folosit acelasi argument ca si Joel
Kalvesmaki, argumentul autoritatii Bisericii si Traditiei. Noi
consideram ca ACEASTA este scrierea sfânta, Scriptura, pentru ca asa am
primit de la Biserica. Desigur, ea are o putere intriseca si ramâne Cuvântul
lui Dumnezeu indiferent de orice confirmare sau infirmare bisericeasca.
Biblia este fara greseala si deplin inspirata. Dar cum am aflat toate
acestea? Prin Biserica. Unii
slujitori ai bisericii au fost vrednici altii au fost pacatosi patetici.
Dar Biserica este trupul lui Hristos, si asa cum se spune într-o
epistola, stâlpul si temelia adevarului. Astazi
nu as avea un argument mai bun pentru fostul meu coleg evreu. Pot face
declaratia ca cele 27 de carti ale NT sunt exact cele lasate de Dumnezeu.
Cu toate ca aceasta declaratie este adevarata, ea ramâne o simpla
proclamatie atâta timp cât nu este justificata. Singura mea justificare
este aceea ca cele 27 de carti sunt cele care ni s-au transmis si au fost
acceptate prin Biserica. Nu
fara lupte launtrice, nu fara temeri, a inteles Cine este Christosul
Noului Testament, a crezut în El si a primit odihna spirituala pe
care o promite Mântuitorul. Desigur,
a parasit profesiunea care îl plasa în randurile ateistilor
militanti si si-a ales un drum greu, dar a primit odihna constiintei Sale,
odihna partasiei cu Mântuitorul pacatosilor. Cazul
acesta este foarte interesant si dovedeste puterea Scripturii de a
transforma vietil oamenilor. Dar as dori sa observ doua lucruri: 1.
Acest profesor a studiat o Biblie care era deja transmisa PRIN BISERICA. Ceea
ce vreau sa spun este ca nici în acest caz nu a fost vorba de o
interactiune pura om-Scriptura, ci o tripla interactiune,
om-Biserica-Scriptura. Probabil aceasta interactie l-a adus la credinta mântuitoare.
Ce s-ar fi întâmplat daca în loc sa gaseasca o biserica crestina
traditionala, ar fi gasit un grup de mormoni, care si ei accepta
Scriptura, numai ca mai adauga la ea scrierile lui Joseph Smith. Este
drept ca interpretarile lor sunt fortate si netraditionale, dar sunt
totusi niste interpretari. Eu cred ca numai interpretata în cadrul
traditional al bisericilor crestine Scriptura devine pentru om mesajul lui
Dumnezeu. În afara acestui cadru Scripturii i se fura adevarul pe care
Dumnezeu a vrut sa ni-l dea prin ea. Dumneavoastra
ati învatat probabil sa întelegeti Scriptura de la oameni cum au fost
Tudor Popescu sau Dumitru Cornilescu. Eu ai învatat de la altii. Sirul
acesta trece probabil prin Parintii Biseicii, cât si prin crestini cum a
fost Luther. Dar în afara acestui cadru de interpretare, putem foarte
usor sa ajungem la aberatii. În
concluzie, eu cred ca Scriptura calauzeste si lumineaza Biserica, iar
Biserica este cea care transmite, interpreteaza si proclama Scriptura
drept Cuvânt al lui Dumnezeu. Scriptura s-a nascut în Biserica, dar ramâne
autoritatea cea mai mare în Biserica, deasupra oricarei alte traditii sau
autoritati bisericesti. Ele se bazeaza una pe alta. Biserica nu poate fi
scoasa din aceasta relatie fara a stirbi prin aceasta justificarea
autoritatii Scripturii. |